Meikit kuuluu kaikille?

Meikit kuuluu kaikille?
Koen olevani hyvin vaikean aiheen äärellä ja on ollut myös vaikea miettiä asiaan oikeanlaista kulmaa. Kenties tämä postaus on pieni kurkkaus bloggaajan sielunelämään ja siihen, mitä tapahtuu kulissien takana.

En ole varma miten tavallinen kuluttaja tämän asian kokee, mutta olisi kommenttikentässä kyllä äärimmäisen mielenkiintoista päästä kuulemaan kaikkien ihmisten kaikenlaisia mielipiteistä aiheesta, ”meikit kuuluu kaikille?”

Blogiystävien kanssa olemme paljon keskustelleet aiheesta ”ikäsyrjintä”, sillä toisten yritysten kanssa asiat muuttuu, kun ikää pukkaa bloggaajalla nuo maagiset 40-vuotta. Tähän blogiystävien porukkaan kuuluu myös pari naistoimittajaa ja kyllä asiasta olen jutellut myös muidenkin toimittajien kanssa. Kokemus on meillä kaikilla hyvin sama, olet sitten toimittaja tai bloggaaja, kunhan vaan olet 40+-vuotias. 

Omalla kohdalla tätä 40-vuoden rajapyykkiä blogimaailmassa en ole ehtinyt kokemaan, sillä olin jo päälle 45-vuotias, kun aloitin blogin. Hyvin on minut blogimaailmassa otettu vastaan, iästä huolimatta, mutta sitten toki on tiettyjä kiviä kengässä, yrityksiä jotka markkinoivat vain nuorten kautta. 

Olen miettinyt paljon, olenko jotenkin lapsellinen pohtiessani näitä asioita ja kokiessani asian harmilliseksi, koska tietyt brändit ns. karsastavat blogiani. Ilman vertaistukea ajattelisinkin, että kyseessä on vain makuasia eli blogiani ei pidetä vain sopivana alustana syystä tai toisesta tietylle brändille.

Ikäsyrjinnäksi asian kuitenkin tekee se seikka, että tämä yritysten karsastaminen koskee kaikkia meitä tietyn ikäisiä ihan samalla tavalla. Kyseessä ei ole siten minä tai minussa jokin vika tai syy tai väärä kohderyhmä, vaan kyseessä on yleismaailmallinen ilmiö ja mahdollisesti maailmanlaajuinenkin.


Tuoksumaailmassa ei ole lainkaan tälläistä jaottelua, ei myöskään hiusmaailmassa, eikä ihonhoitotuotteissa. Ihonhoitotuotteissa on lähdetty jopa poistamaan anti aging-sanaliitteet purkeista, koska tälläistä jaottelua pidetään jo vanhanaikaisena ajattelumallina. Etsitään mieluiten erilaisia ihotyyppejä ja ihonhoitotuotteita, jotka keskustelevat keskenään. 

Hiustenhoitotuotteitakin minulle on lähetetty, niin punaista, sinistä tai vihreääkin sävytettä, eikä ajateltu, että  kun tuokin on jo tuon ikäinen, niin eihän se koskaan halua räväyttää. Lähettäjä muuten on ollut L’Oreal Paris Colorista, kiitos L’Oreal Paris. <3


Sitten on meikkibrändejä, jotka eivät halua olla juuri missään tekemisissä, ei  minun blogini, kuin ei kanssakollegoiden +40-vuotiaiden bloggaajien kanssa. Tämä onkin se syy, miksi meitä tämän postausaiheen tiimoilta on useampi bloggaajaa ja kaksi toimittajaa bloginsa muodossa mukana, koska tämä aihe on sekä koskettanut meitä kaikkia, että me kaikki toivoisimme edes hieman  pystyvämme muuttamaan maailmaa suvaitsevampaan suuntaan. 

Ehkä absurdein tilanne kuitenkin omalle ja Souliina bloggaajalle tapahtui, kun olimme erään pr-toimiston pressipäivillä. Noin muuten tämä pr-toimisto markkinoi aika pitkälle urheiluvaatteita, joten kuvittelisin, että minä olen saanut juurikin kutsun pr-päivään, paljon kosmetiikasta kirjoittavana, enkä urheiluvaatteiden vuoksi. 

Pr-toimistossa on esillä vain yksi kosmetiikkamerkki ja pisteellä meitä ennen on jutustelemassa 30-vuotias bloggaaja. Näemme miten hänelle annetaan pisteeltä erään brändin meikkejä ja ajattelemme Souliinan kanssa, että ihanaa päästä myös meidän tutustumaan kyseiseen brändiin ja odotamme innokkaana vuoroamme.

Päästyämme pisteelle, kuitenkin pisteellä olevalle nuorelle naiselle tulee hätä. Peukut hänelle vaikean asian sanomisesta suoraan ja rehellisyydestä, arvostan sitä ja hän oli puun ja kuoren välissä tietenkin, välittäessään kyseisen brändin/yrityksen hänelle välittämää sanomaa meille iäkkäämmille. 

Siltikin mieltäni järkyttää, huvittaa ja kauhistuttaakin nuo sanat mitä jouduimme Souliinan kanssa kuulemaan. ”Minulla ei ole antaa mitään tuotteita teille,  koska olette niin iäkkäitä.” Ok tämä ”iäkäs” sana saatiin ulos muutaman kiemuran jälkeen, mutta tämä oli lopputulema. Eli korvia kyllä kuumotti, siis oikeasti mitä meille juuri sanottiinkaan oikein?!

No haluatte varmaan kuulla mistä brändistä on kysymys, kyseessä on Anastasia-meikit, joiden en värimaailmaltaan tai ilmeeltään koe edes  olevan nuorekkaammasta päästä. Mutta näin on asian laita, Anastasia ei halua näyttäytyä 40+ ikäisten blogeissa ja tämähän tarkoittaa myös tavallisten kuluttajien kannalta sitä, että Anastasia ei halua kohdentaa/markkinoida meikkejään myöskään iäkkäämmille kuluttajille. 

Sitä paitsi onko 40+ iäkäs  oikeasti? Trendiluennot puhuvat tällä hetkellä aivan toista kieltä, miten nykyajan 60-70-vuotiaskin on nuorekas ja pukeutuu räväkästi. Miten ikäjakauma on muuttunut nyt 2000-luvulla. 

En tiedä kumpi on pahempaa se, että meille tietyn ikäisille ei kerrota totuutta vai, että kerrotaan se totuus suoraan? Miten yritys voi hoitaa hienotunteisesti asian, ettei halua markkinoida tietyn ikäisille meikkejään? Minun mielestä ei oikeastaan mitenkään, sillä se näyttää yritykseen päin aikalailla ikävältä vai mitä olette mieltä?

Miksi meikit on näin kohdennettuja, kun aiemmin mainitsemani iho-ja hiustenhoitotuotteita markkinoidaan kaiken ikäisille, kuten myös tuoksut ei ole ongelma. Sanotaan nyt vaikka Escadan kesätuoksut, monihan mieltää  ne nuorten tuoksuiksi, mutta ei minulla ole ollut mitään ongelmaa saada Escadan kesätuoksuja blogiini ja markkinoida niitä täällä blogissa kaiken ikäisille lukijoille. 

Hauskinta muuten on, että eniten täällä blogissa käy 25-34-vuotiaita ja siitä sitten ylöspäin, aika jännä juttu ja pahoittelen asiaa teille 25-34-vuotialle, ettei minulle ole tarjota kattavaa valikoimaa meikkibrändeistä teille, koska minua pidetään niille liian vanhana, mutta sydämelliset kiitokset teille, että te ette pidä minua tai blogiani teille liian iäkkäänä. <3

Eli meikeissä on tarkempi kohdennettu asiakassektori, mutta miksi näin? Nyt en puhu malleista, ovatko he nuoria tai vanhoja vaan siitä yksinkertaisesta asiasta, että joihinkin meikkimerkkeihin itse yritykset katsovat minun olevan liian vanha. Eikö se olisi yritykseltäkin viisasta markkinointia, että saataisiin myös meidät aikuiset ostamaan heidän meikkejä, meidät jotka istumme niiden lompakkojemme päällä, me ikäihmiset joilla on rahaa kuluttaa?

Olen esimerkiksi nyt syksyllä ostanut itselleni erilaisia luomiväripaletteja, esimerkiksi eilen tilasin ColourPopilta Disney prinsessa luomiväripaletin. Omistan Lumikki luomiväripaletin, Liisa ihmemaassa huulipunia, Kaunotar ja Hirviö huulipunia. Omistan monia räväköitä meikkejä, sillä silloin kun haluan räväyttää, en halua piilotella itseäni beigeen. Ei beigessä mitään vikaa ole, mutta rakastan erilaisia värejä, kimallusta, glitteriä ja myös lapsellisia aiheita. Kuka sanoo etten saisi?

Anastasian meikkejä en ole luonnollisesti ostanut, enkä osta, niin kauan kuin tilanne on tämä, että ikäni puolesta en kelpaa ja minua pidetään  jopa kiusallisena asiana, että saatoin naiviuttani toivoakin, että täällä blogissa olisi voinut välittää myös Anastasian ilosanomaa. 

Erityisesti kuin kukkaa kämmenellä ovat kohdelleet näistä nuoremmille selkeästi kohdennetuista brändeistä omaa blogiani, Bronx, essie, Garnier, Maybelline, Glamglow, Bobbi Brown, Pretty by Flormal, Kicks, essence, Lumenen Nordic Girl, Jeffree Star, Tony Moly, L.A Girl, Make Up Revolution, muutamia mainitakseni tai ehkä siinä olikin kaikki.

Kirjoitan alleviivaamalla juuri nuoremmille kohdennetuista brändeistä, enkä esimerkiksi mainitse brändejä, jotka markkinoivat jo edistyneesti kaiken ikäisille, enkä nimeä nyt kaikkia brändejä tähän postaukseen. Urban Decayltäkin tuli kutsu tilaisuuteen, josta olen erittäin iloinen ja otettu, eli kenties tämä upea nuoremmille kohdennettu brändi kaipaa myös aikuisempaa kohderyhmää ja on valmis avoimemmin ottamaan vastaan kaiken ikäiset.

Lumenesta olen erityisen otettu. Kirjoitin hieman loukkaantuneen postauksen viime keväänä Lumenesta, miten Lumene brändin ilmeen uudistamisen kautta unohti kenties kiireessä tietyn ikäryhmän eli 40+ naiset. Lumenelta on kuitenkin syksyllä ilmestynyt Ajaton-ihonhoitosarja naisille, jonka markkinointiin käytettiin aidon näköisiä aikuisia naisia, erilaisia ja erikokoisia, mitä Insta Storiesissa seurasin. Hienoa Lumene. 

Tavallaan osa  minusta ymmärtää kohdennetun markkinoinnin, mutta osa taas ei, sillä markkinoinnin kannalta ajatus on jotenkin ymmärrettävää, että näin ajatellaan, mutta onko asia ymmärrettävää kuluttajan kannalta?

Mitä jos Anastasian myyntitiskillä lukisi lappu ”ei yli 40-vuotiaille”. Eikö kuulostaisikin rumalta ja syrjivältä markkinoinnilta, mutta mitä jos tämä syrjintä tehdäänkin toisella tavalla, joko niin, että kuluttaja/bloggaaja/toimittaja ohitetaan täysin ja samalla aliarvioidaan meidän älykkyyttä tai toivotaan meidän aiheesta vaikenevan, pysymään ikämme puolesta piilossa. 

Tarvitseeko tälläiseen suostua, että tiettyjen meikkisarjoihin kuuluu vaiettu salaisuus eli K-40-vuotiailta kielletty. Miten te koette, kun teille ei markkinoida vaikka rakastamaanne meikkisarjaa ja nyt kun vielä kuulette, että tuo meikkisarja suoraan sanoo, että te kuluttajina olette liian vanhoja. No kyllähän teidän rahat kelpaa, jos kerran menette ja ostatte, mutta ei teille viitsitä brändin meikkejä kuitenkaan mainostaa. 

Olin juuri kosmonauttimatkalla neljän nuoren kanssa, jotka kaikki voisivat olla ikänsä puolesta lapsiani ja voin sanoa, etten tuntenut itseäni yhtään hulluksi, vaikka olinkin nuorten kanssa matkassa ja hei haloo vielä avaruusmatkalla. 


Tämän ikäinen voi tehdä mitä vaan ja mitä huvittaa, voi pukeutua niin räväkästi kuin haluaa ja värjätä hiukset siniseksi ja meikata glitterillä ja pinkillä luomivärillä luomet. Koska kuka niin sanoo, ettei voi? 

On jo aika päästä vanhan mallisesta ajattelutavasta eli ikäkategorisoinnista ja vieläpä iloa tuottavien meikkien saralla. Ei ole niin kauan aikaa siitä, kun meillä naisilla ei ollut äänioikeutta ja nyt naisen asema on vahvistunut viimeisen sadan vuoden aikana merkittävästi, mutta vielä on matkaa täydelliseen tasa-arvoon. 

Sillä en voisi kuvitella, että miehille markkinoitaisiin asioita tällä tavoin, yksikään mies ei sellaista hyväksyisi. Mutta meitä naisia voidaan vieläkin kohdella eri tavoin hieman alentuvasti eli niin, ettemme saa päättää itse, vaan yritykset päättävät meidän puolesta. Tämä on se asia, joka saa suuttumaan, sanotaan se sitten suoraan päin näköä tai hiljaa vaieten. 

Kuka määrää mitä meikkejä voi minkäkin ikäisenä käyttää tai saa ostaa, voi elämän kevät, näin mustaa valkoisella tuo ensimmäinen lause kuulostaakin jo silmääni naurettavalta. Nuoret ja kauniit, jep näin maailma makaa, paitsi että eipä makaakaan, jos me 40+ naiset pidämme ikäistemme puolia ja siloitamme tietä myös samalla tämän päivän nuorille, jotta heidän on helpompi ikääntyä tähän karuun maailmaan. 

Muistuttaisin, että me kaikki vanhenemme ja on ihan pöhköpuhetta arvokkaana vanheneminen meikkien saralla nyt ainakin. On hyvä tunnustaa oma ikänsä ja rajoitteensa, mutta mihin vaan ei tarvitse suostua, ettemme vaikka saisi vetää lilaa luomiin ja glitteriä hiuksiin. 

Miten sinä kokisit, jos kaupassa sinulle sanottaisiin, anteeksi en voi myydä tätä meikkituotetta sinulle, koska tämä on suunnattu alle 40-vuotialle? No tämä oli kärjistettyä, mutta toisaalta ei ollut, sillä siitähän tässä perimmäisenä on loppupeleissä kuitenkin kyse.

On alentavaa, että rahat kyllä kelpaa, mutta markkinointikanavaksi kelpaa vain alle 40-vuotias ja kohtaako tällöin kuluttaja ja mainostaja? Uskoisin olevan yrityksen etu, mitä laajemmalla kirjolla heidän meikkejään ostettaisiin, vai olenko jotenkin tyhmä ja ihan pihalla markkinoinnista. 

Maailma muuttuu, on yritystenkin aika päivittää itsensä tasa-arvoiseen maailmaan. Maailma on pullollaan cooleja iäkkäämpiä naisia ja mietinkin tässä vaan, että sanoisiko Anastasia meikkibrändi ja muutama muu brändi ”olet liian vanha” Madonnalle, Cherille tai vaikka Seela Sellalle ja Aira Samulinille?

Minkälaisia tunteita tämä kirjoitus herätti. Tuliko tälläinen yllätyksenä teille, että Souliinalle ja minulle on suoraan sanottu, että olette liian vanhoja. Miten te koette nämä sanat? Koetteko, että teille markkinoidaan kaikkia rakastamianne brändin tuotteita tai kuuluuko teidän mielestä meikkeihin kuitenkin ikähaarukat, onko shoppaaminen järkevintä niin?

Puolesta ja vastaan olisi mahtavaa kuulla seikkoja tämän asian tiimoilta tai oletteko tulleet ajatelleeksi tälläisiä asioita ostaessanne meikkejä tai onko tutumpaa ostaa jonkun tietyn meikkibrändin meikkejä, koska alitajunta jo sanoo, että tämä brändi on kohdennettu minulle? 

Haluatteko, että alitajuntaanne vaikutetaan näin?

Mukana ”Meikit kuuluu kaikille?” puolesta bloggaajat: Pinkit korkokengät Maiju, Keyword:Love Jonna, Tubettaja Heli V&Naisellisia yksinpuheluita, https://www.kristallikimara.fi/2018/10/meikit-kuuluu-kaikille.html, Souliina blogin Pauliina ja Naiselo bloggaajat ja toimittajat Sini ja Kaisa. Yhdessä yritämme muuttaa maailmaa edes pisaran verran, sillä jokainenhan tietää, että pienet purot, pienet purot, niistä syntyy valtameriä. 


Kaikki tässä postauksessa esiintyvä kosmetiikka aiheuttaa postiiviisia tuntemuksia. Suurin osa pr-näytteitä, mutta esimerkiksi UD paletti, UD aurinkopuuteri, Lumikki luomiväri, Liisa ihmemaassa punat ostettuja, kuten puolet Escadan tuoksuista. 










94 thoughts on “Meikit kuuluu kaikille?”

  • Maijun postauksen tästä samasta aiheesta ehdinkin lukea ja sinnekin kommentoida; loistavaa, että nostatte tämän ehkä tavallaan arankin asian esille, koska eiväthän ne asiat muuta jos niistä ei ääneen puhuta. Anastasiaa en tosiaan itsekään olisi kuvitellut vain alle nelikymppisten sarjaksi ja täytyy sanoa, että vaikka muutaman heidän tuotteensa perään olenkin haikaillut niin nyt olen tyytyväinen kun en niitä ole ostanut – enkä osta jos tilanne tässä ei muuta mihinkään.

    Onneksi meillä on kuitenkin myös niitä brändejä, jotka eivät tuijota ikää vaan toivottavat kaikenikäiset tervetulleeksi <3

    • Juu on monia nuorekkaampia sarjoja, kuin Anastasia, joten siksi tämä tuntuu erityisen hassulta. Ehdottomasti odottelen toisenlaista toimintaa, ennen kuin lähden Anastasiaa ostamaan. Menee ainakin ellei asiat muut, niin fiilikset koko brändistä.

      Onneksi näin on ja essence esimerkiksi, joka on selkeästi suunnattu nuorille, niin ei tunnu olevan mikään ongelma, että me viiskymppisetkin voimme sekä markkinoida kyseisiä meikkejä, että tietenkin käyttää niitä. Nykyajan keski-ikäiset ovat valveutuneita ja haluavat ilman muuta markkinoiden kuumia nimiä ja uusimpia uutuuksia.

      Ihanaa päivää Mira <3

  • Toi oli kyllä ihan kamala kommentti. Olisi pitänyt edustaja priiffata paremmin. Muuten olen sitä mieltä, että mua ei haittaa jos joku anastasia jää väliin – meikkejä riittää kyllä ja minä en meikkejä juurikaan käytä. Sen sijaan, minun kohdallani palvelu huononee, jos anti-age-merkintä jää pois. En jaksa käydä kaikkia merkkejä läpi, etsin vain nuo ryppyvoiteet ja valitsen niistä. Eli minulle saa kyllä ikäkohdentaa tuotteita.

    • Juu ei ole minunkaan maailma Anastasiasta kiinni, niin totta tuo. Pikemminkin sellainen periaatteellinen asia tämä, ettei mielestäni noin voi ajatella.

      Ajattelin muuten itsekin vielä jokin aika sitten, että kaipaan ihonhoitotuotteille selkeätä anti aging merkintää. Nyt hiljakseen olen kuitenkin sisäistänyt, että pääasia on, omat ihoni tarpeen ja niitä tarpeita ei kata se, että purkissa lukee anti age, vaan pikemminkin kosteuttava, sisältää hyaluronia jne. Eli oman ihotyypin tuotteet ja tämän oivalluksen kautta olen oppinut enemmän tuntemaankin ihoni tarpeita, enkä vain ajattelemaan, että minulle käy kaikki ikääntyvän ihon tuotteet. Noin siis kärjistetysti, mutta oppiminen tähän kyllä oli.

      Ihanaa iltaa Mervi ja kiitos kivasta palautteesta <3

  • Toi oli niin törkeää, että teille sanottiin noin suoraan, tai no en tiedä kumpi on pahempaa, että kierrellen sivutaan aihe vai sanotaan suoraan. Itsehän olen törmännyt vain tuohon hienostuneeseen kiertelyyn. Itsellähän on kokemusta juuri tästä, että kun täytin 40v, niin kummasti lähti nimeni pois tiettyjen meikkibrändien postituslistalta, josta olin ennen lähetyksiä ja tiedotteita saanut. Meni jopa hetki ennen kuin itse tajusin tämän. Makuhan siinä meni, koska joukossa oli brändejä joita olin ostanut itse paljon ja ne olivat olleet mukana blogin alkuajoista lähtien, niin olihan se jännä huomata, että 40v oli sitten liikaa. Jännintähän tässä on juuri se, että tavallaan meidän kautta firmat voivat vaikuttaa asiaan, jos emme kertoisi tästä mitään, tämä ikärasismi meikkibrändien kohdalla ei näkyisi kuluttajalle mitenkään, se ettei heidän ikäisilleen haluta tiettyjä meikkejä markkinoida ja niin kuin hyvin sanoit, meidän ikäisten kuluttajien rahat silti kelpaa, mutta merkkiä brändätään mieluummin 15-35-vuotiaille.

    • Niin sepä, kumpi on pahempaa, rehellinen puhe, että asioista puhutaan suoraan, vai niitä diplomaattisesti väistellään. Ehkä se oli se suoran puheen jälkeinen reaktio, mikä oli tyrmistys. Minua harmittaa tämän pr-henkilönkin puolesta, ei ole hänellekään mieluisa tehtävä sanoa meille noin, mutta kun kerran asiakas eli Anastasia vaatii, niin minkäs suloinen pr-tyyppi asialle tekee. Häntä en syytä mistään, päinvastoin. Mutta kyllä jos on pressipäivä, niin ehdottomasti olisi diplomaattisempaa varata kaikille näytteitä, eikä niin, että osa saa ja osa ei.

      Toisekseen Suomen markkinat on kuitenkin niin pienet, että en ymmärrä miten täällä on varaa jättää jokin kohderyhmä ulos, ymmärrän paremmin tämän kohderyhmä ajattelun isompien maiden saralla.

      Tätä meidän sanomaa kokee niin hyvin kaikki sinun kertoma, miten kun täytit 40-vuotta, niin moni asia muuttui, se on karua se.

      Ihanaa päivää Jonna ja jään innolla odottamaan sun postausta aiheesta <3

  • Mä oon varmaan liikaa opiskellu markkinointia ku ymmärrän tän täysin yritysten näkökulmasta 😀 Ennen kun tuotevalikoimat oli pienempiä, pystyttiin vielä tekeen sellasta 'yksi tuote joka sopii kaikille ja sitä markkinoidaan kaikille' juttua. Nykyään sellanen olis ihan mahdotonta. Tuotemerkkejä ja tuotteita on niin valtavasti et segmenttejä on pakko rajata tosi tiukastikin ja kohdentaa niitä toimenpiteitä niille.

    Vaikka sitten näin nelikymppisenä kuluttajana muakin harmittaa että ne tuotteet, jotka eniten mua kiinnostais onkin brändätty nuorille. Mulle ei tosin ole mun 6-vuotisen blogiuran aikana yksikään merkki tai pr-toimisto tarjonnut kertaakaan minkäänlaista kosmetiikkaa 🙂

    Mut vaikka ymmärrän markkinoinnillisen näkökulman, en hyväksy minkäänlaista syrjintää ja tuo mitä teille sanottiin oli kyllä todella tökeröä 🙁

    • Mahtavaa saada tälläistä kulmaa tänne ja juuri toivoinkin, että tulee erilaista keskustelua ja että myös minä oppisin ymmärtämään, että miksi?

      Kuitenkin mietin, että Suomen markkinat ovat kohtuullisen pienet, onko täällä varaa jättää joitain kohderyhmiä ulos? Ymmärrän tämän paremmin isommissa maissa.

      Sitten jos lähdetään ihan tuohon itse tilanteeseen, mikä tapahtui Souliinan ja minun kohdalle, mikä oli kiusallista ja nöyryyttävääkin. Niin ehkä pr-toimisto voisi hoitaa asian muulla tavalla. Lähettää vaikka meikkejä kohderyhmälle postitse, niin ettei tarvitse osalle ihmisistä sanoa, en voi antaa teille. En tiedä myöskin koen, että Anastasia brändin kannalta olisi ollut ehkä diplomaattisempaa, antaa pari mitä lie glow palettia vaan meille ikäihmisille ja ajatella, niin että sinne meni, ei heidän budjetti tai maine siihen kaadu. En tiedä minusta tämä tapa vaan on tökerö. Sain taas kutsun kyseiseen pressipäivään ja kysyn täällä miksi, miksi minut ylipäänsä kutsutaan?

      Sitten päästäänkin juuri siihen asiaan eli tämän postauksen punainen lanka on syrjiminen ja sen toivoakseni väheneminen. Minun maailmahan ei ole Anastasian meikeistä kiinni. <3

      Kuluttajana pakko sanoa, että voi itku sentään, niin ihania meikkejä niin monilla ja nuorille brändätään, kova maailma.

      Ihanaa päivää Tiia <3

  • Voihan piip piip ja piip. Luulen, että tiedät mun suhtautumisen tuohon ja herrrmoohan se ottaa! Näin niinkuin mitä teille sanottiin. Itse olen skipannut kaikki "merkit" siitä, että ei toivota yli 40v, olen niin "hölmö" että käytän kuitenkin. Jos elän vanhaksi niin sitten rollaattorilla joka on tuunattu samaan sävyyn vaikka tuon Born to runin tyyliin. Joka on BTW ihana <3 😀 mutta joo… olen jo pitkään antanut piu paut odotuksille ja tuo… olette liian vanhoja… se on se, mitkä nostaa ne paineet. Ihanaa kun te otatte kantaa mainoksiin ja kaikkeen, yritän itse ottaa kantaa tuolla pukeutumisellani. Tai, pikemminkin pitämällä siis oman tyylini. Mutta ei meitä syrjään millään saralla laiteta! Tilasin juurikin H&M vaatteita pari, ja osastoa nuoriso, koska oikeasti olivat vaan omaan silmään ne oikeat. Tuostakin saa herneet nokkaansa joku, mutta eipä sen väliä. Koska me ollaan kaikki sen arvoisia, että saadaan toteutta itseämme juurikin niin kun halutaan. Ja voi, kun saisit sen punaisen langan, kun aihe on niin iholla ja en saa nyt kokonaisuutta ehken järkeväksi.Mutta… tämä 47vee menee nyt voimannostoa harrastamaan ja sitten lukemaan akkaria, jonka tilasi syksyn sateiin. Ugh! 😀 Halaukset teille ja sulle Tiia! <3

    • Maarit tiedän miten rakastat värikkäitä meikkejä ja minun tavoin monia näitä nuorille brändättyjä meikkijuttuja. Tiedän miten harmillista tämä on sinullekin ajatella. <3

      Born to Run on aivan ihana ja sen ostin, enkä odottanutkaan sitä saavani. Halusin sen ja ostin. Mutta en toki paljoa meikkejä osta eli todella valikoiden, pakko saada vain ne itseäni houkuttelevimmat namut.

      Ihana oot paras, nautinnollisia Akkari hetkiä ja täällä ryystetään kahvit sitten Aku Ankka mukista. <3

      Ihanaa päivää <3

    • Hetki oli nöyryyttävä ja niin oli myös pr-henkilölle, häntä en syytä mistään. Hän oli suloinen ja noloissaan. Käsky on tullut muualta.

      <3 Ihanaa päivää Irina <3

  • Tottavie aika hurja kommentti. Iäkäs? Voivoi… ei tässä oikein tiedä enää, mitä sanoa :D.

    • Juu toisaalta ei tiedä ja puoli vuotta vaikeninkin, mutta niin se asia vaan jäi jäytämään, että onko pakko vaan niellä ja hyväksyä. Jos jokin vaivaa, niin olen sellainen luonne, ettei asiaa vaan voi jättää siihen.

      Jään innolla odottamaan sun videota Heli, ihanaa kun olet tässä mukana <3

  • Mietin tätä lukiessani, että onkohan muissakin maissa nuo tiukat rajoitukset koskien 40 v ylittänyttä, vai koskeeko se vaan meitä ja suomen pienessä piirissä olevaa markkinointia? Mutta oli miten oli, tuo oli törkeää, miten teille sanottiin ja varmasti oli vaikea paikka tälle esittelijällekin. Eihän kyseistä merkkiä kukaan nuori pysty sen hintason vuoksi edes ostamaan ja kyllä se eenmmän tyyliltään sopisi aikuisemmalle naiselle, mutta nehän tässä rahansa häviää, joka markkinoit tuotteita noin.
    Kyse on meikistä ja kun se on vaikka silmäluomilla, niin mistä siitä tietää, minkä ikäiselle se olisi tarkoitettu, joten tätä on hankalaa itseni sisäistää. En kuitenkaan usko, että kauniisti meikattu tyylitelty nainen, vie brändiä alaspäin käyttäessään sen meikkejä, oli sarja mikä tahansa. Vanheneminen voi olla julmaa joskus, mutta nyt kyllä pitäisi joidenkin tahojen herätä ja huomata, että suuntaa ja suhtautumista on muutettava. Kuten tuossa kirjoitit, niin kaikki me tullaan joskus venhenemaan, vaikka se 25-30 vuotiaana tuntuukin liian kaukaiselta asialta.

    • En oikein tiedä, sillä koen, että Suomen markkinat on nimenomaan niin pienet, ettei täällä ole varaa hyleksiä yhtäkään kohderyhmää. Odotan niin innolla sellaista coolia brändiä, jonka räväköitä meikkejä mainostaisi kaikki ikäryhmät, kuka uskaltaa tehdä tälläistä? Miten tämä maailma on niin outo?

      Juu Anastasia ei ole enää halvimmasta päästä ja kun niitä edullisempia loistavia meikkejä on paljon markkinoilla, niin… ehkä kohdentaisin myös meidän ikäisille, joilla tosiaan on varaa kuluttaa.

      Tätä juuri mietin, että tässäkö on ajattelu, että meidän ikäiset söisi kasvoina uskottavuutta sitten nuorilta käyttäjiltä? Mielestäni pitäisi antaa enemmän arvoa nuorille kuluttajille ja heidän älykkyydelleen.

      Ihanaa iltaa M ja jään innolla odottamaan sun postausta <3

    • Ei lannistuta, vaan yritetään edes pienistä muuttaa maailmaa ja vaikka ei maailma muuttuisi, en ole ainakaan istunut tumput suorina tekemättä mitään.

      Muiskis oot paras <3

  • FTF? Nyt oli aihettakin ottaa herne nenuun, vaikeaa edes ymmärtää, että esittelijän ohjeistus on ollut moinen (kuka, miksi, miksi?). Hienoa, että otatte tämän kuuman perunan esille! Mahtavaa <3.

    • Esittelijälle oli taatusti käynyt käsky ylhäältä, minun mielestä hänkin oli erittäin kiusaantunut ja vallan ihana ja viehättävä ihminen, minulla oli paha mieli myös hänen puolesta. <3

      Kiitos kovasti Taru ja mehän käytetään vaikka niitä "nuorten" meikkejä, jos me niin halutaan. <3

      Ihanaa iltaa <3

  • No nyt! Asiaa ja asiattomuuksia. Sinä Tiia, kirjoitit asiaa ja ihan hyvä, että kirjoitit. Asiattomuus tuleekin sitten tuossa markkinoinnissa. Onhan tuo nyt älytöntä, että esimerkiksi Anastasia merkkinä olisi noin ikärajoitteinen, siis ennen kaikkea markkinoinnin suhteen. Toki niitä saa rahalla ostaa kuka haluaa, mutta itsekin näin "iäkkäänä" mietin kyllä kaksikin kertaa mihin tuotteeseen ja merkkiin satsaan. Mielellään näihin, joille jokainen on yhtä arvokas ikään katsomatta.
    Itse en ole blogini puolesta pr-listoilla, mutta otan hyvin paljon vaikutteita ja uusia trendejä haltuun blogien kautta. Mikä sen parempaa kuin ikäisteni kokemukset ja näkemykset tuotteista. Ei sillä ettenkö lukisi nuorempienkin kirjoituksia, mutta se ns. kosketuspinta on minulle olennaista. Sitä kannattaisi hyödyntää markkinoinnissa enemmänkin. Ja ihan jokaisen brändin!!

    • No kyllähän siinä kävi niin, että vaikka olen kuinka Anastasian meikkejä ihastellut, niin fiilis on toistaiseksi mennyt ja olen ostanut nyt viimeksi vaikka pari Urban Decay ja Smashboxin palettia, en kirveelläkään Anastasiaa, sillä aina kun katsoisin ostamaani meikkipalettia, miettisin, sinä paletti hih et oikeasti halua minua kuluttajaksi, en kelpaa.

      Olen niin samaa mieltä ja itsekin etsin somesta todella paljon tietoa uutuuksista ja myös infoa tuotteista.

      Ihanaa päivää Sanna <3

  • Hyvällä asialla olette. Itse en ole ikinä edes kuullut moisesta Anastasiasta. Lilaa pistän päivittäin luomiini, oli se trendikästä tai ei. Mitkään noista mainitsemistasi meikkibrändeistä eivät kuuluu käyttämiini. Käytän klassikoita, kun klassikko (lue:vanha) olen jo itsekin. Toisaalta, jos tuntuu, että käytän glitteriä, käytän. Ko. tuotemerkki ei ilmeisest kaipaa rahaa meiltä, joilla sitä on. Omani kannan kukkakauppojen lisäksi vuosikymmeniä vaikuttaneille kansainvälisille kosmejäteille. Haluan laatua.

    • Ihana sinä ja hei minullakin tänään lilaa luomissa ja hei vähän kimmeltävää sellaista. 😉

      Sepä se, meillä keski-ikäisillä on varaa panostaa laatuu ja Anastasiahan ei brändinä ole edullinen lainkaan. En itse ole brändi uskollinen, vaikka tälläinen olisi itse brändille toivottavaa, vaan innostun eri merkkien helmistä.

      Ihanaa päivää Satu <3

  • Oli kyllä tökeröä sanoa suoraan päin naamaa asia, mutta toisaalta, nytpä tiedetään, että mitä merkkiä ei osteta 🙂 Minä en ymmärrä tuollaista ikäjuttua meikeissä. Me kaikki ollaan erilaisia ja tykätään erilaisista tuotteista, joten ei kai ikä saa olla esteenä tuotteiden käytölle. Nostan hattua noille merkeille, joilla iällä ei ole väliä.
    Ihanaa lokakuun alkua sinulle Tiia ihanuus <3

    • Niin toisaalta arvostan rehellisyyttä, en oikeasti tiedä mitä ajattelen. Pahaltahan se tuntui kuitenkin, mutta toisaalta oli hyvä saada kuulla, että miksi tämä brändi sanoo joka kerta heidän pressissä, tai ei sano, vaan on oudon vaivaantunut. Mutta kyllä tulee kiusaantunut ja naurettava olo, että minä pönttö odotin, että brändin suhteen minua kohdellaan tasa-arvoisesti, kuten 30-vuotiaita….

      Sepä se, me kaikki olemme erilaisia ja meillä on erilaiset mieltymykset.

      Ihanaa päivää Outi <3

  • No oho! Kaikkea sitä saa kuulla tai lukea. Tietysti PR-nainen oli pahassa tilanteessa, mutta on se silti törkeää, että sanotaan olevan iäkkäitä. Onko se sitten niin, että kun nainen täyttää 40 vuotta, ei hän enää meikkaa. Itse asiassa silloinhan alkaa todellinen rapistuminen ja meikkiä tarvitaan hieman enemmän. 😀 Mitäköhän ne sanoisi yli 50-vuotiaasta naisesta? Sillähän on jo toinen jalka haudassa. Apua! Oikeasti kornuden huippu. Onneksi nostitte asian tapetille! Hyvä te!

    Mukavaa viikkoa kaikesta huolimatta <3

    • Hän oli pahassa tilanteessa ja missään nimessä juttu ei ole hänen vika, vaan käsky käy ylemmältä taholta, ties vaikka pääkallopaikalta asti.

      Hih niinpä, meidän ikäinen se vasta tarvitseekin tuotteita. En nyt vaan ylipäänsä ymmärrä, että jollain meikillä on ikälappu mukana.

      Kiitos niin paljon Mannilainen ja kivaa tiistaita sinulle <3

  • Huh, huh tuota Anastasian edustajan kommenttia. Täytyy sanoa, että voisi olla, että tämäkin rouva olisi voinut jäädä sanattomaksi. Tietenkään emme osta tuota brändiä, koska emme halua pilata heidän mainettaan käyttämällä tuotesarjaa, joka ei ole meille kohdennettu. Henkilökohtaisesti tein päätöksen, että jatkossa kuuntelen sydäntäni ja keskityn brändeihin jotka arvostavat meitä.

    • Tilanne oli kaikille kiusallinen, myös tälle pr-henkilölle, häntä kävi sääliksi. Minkä hän tekee, jos ylhäältä tulee käskyt. Paha paikka kaikille. Joten ehkä pitäisi hoitaa hommat hieman eri tyylillä, diplomaattisemmin.

      Juu kyllä omat rahat menee nyt ihan muihin brändeihin, en vaan antaisi itselleni anteeksi, jos tällä hetkellä ostaisin Anastasian meikkejä. En ennen kuin asiat muuttuu. Meikeistä pitää tulla hyvä mieli, ei paha.

      <3 ihanaa päivää Maiju <3

  • Brändäys on mielestäni hyvinkin ymmärrettävää, mutta ikärasismi onkin sitten jo toinen juttu. Käsittämättömän lyhytnäköistä ja asiatonta olla jakamatta pr-tilaisuudessa tuotteita myös niille, jotka eivät varsinaiseen kohderyhmään kuulukaan. En oikein ymmärrä, mitä haittaa merkin/yrityksen mielestä siitä on, jos +40-vuotiaatkin käyttävät heidän tuotteitaan. Olisi mielenkiintoista kuulla heidän perustelunsa asiaan. Anastasia on ihan outo merkki, mutta muita nuoremmille kohdennettuja meikkituotteita olen ostanut surutta piittaamatta siitä, etten kuulu kohderyhmään.

    • Brändäyksen toki ymmärrän ja kyllä myös kohderyhmä ajattelunkin jollain tasolla, silti mietin onko näin pienillä Suomen markkinoilla varaa jättää jokin kohderyhmä pois?

      Olen samaa mieltä, että pressitilaisuudessa (miksi minut muuten sinne aina kutsutaan) tulisi asia ehdottomasti hoitaa diplomaattisemmin, niin että niin pr-henkilö, kuin me Souliinan kanssa säästymme nolaukselta.

      Juuri näin, kyllä ne brändit tietää, että me aikuiset ostetaan silti, mutta se mikä on vaiettu salaisuus on, että meitä jotkut pitää epäseksikkäinä ja sepä on ikävä asia tajuta.

      Ihanaa iltaa Belladonna ja kiitos viisaista sanoista <3

  • Aivan loistava kirjoitus taas Tiia<3 Sinun tapasi kirjoittaa on loistava.
    Heti alkuun täytyy sanoa, että muistan varmasti ikuisesti kyseisen naisen vaivaantuneen ilmeen ja tuon toteamuksen, että olette liian vanhoja, ei mulla ole teille mitään.
    Hih ja minä kun en pidä itseäni vanhana vielä millään, mutta onhan se hyvä että siitä minulle sanotaan, kun en itse tajua;)

    Kuten Maijullekin totesin, minusta on jotenkin vaikea tajuta, että vielä tänäkin päivänä on tälläistä jaottelua. Luulisi, että ihmiset olisivat hieman avarakatseisempia ja pr-toimistotkin tajuaisivat, että ei nelikymppinen ole mikään muumio. Vaan aikuinen ihminen, joka nauttii elämästä ja olemassa olosta ja jolla on samanlainen oikeus nauttia kauneudesta siinä kuin nuoremmankin.

    Onkin upeaa, kun näitä merkkejä on olemassa monia, jotka ymmärtävät, että meikit kuuluvat kaikille ja jokainen saa olla sellainen kuin itsestään parhaalta tuntuu.

    Ollaan ylpeästi aikuisia itsejämme ja punataan huulemme niiden merkkien meikeillä, jotka meitä arvostavat <3 Ja jätetään ne merkit kauppan hyllylle, jotka eivät meitä arvosta, miksi mekään silloin arvostaismme heitä?

    Upeaa viikkoa upeus<3

    • Kiitos niin paljon Souliina ja oli vaikea lähestyä aihetta, jossa peräänkuulutetaan ikätasa-arvoa hieman epätavallisemmasta kulmasta.

      Haha sama homma, hyvä että joku tulee kertomaan, että ollaan vanhoja, kun ei itse tajuta, en oikeasti kestä. 😉

      Luulisi, että maailma alkaisi muuttua tämän suhteen ja onhan se muuttunutkin ja paljon, moni kohtelee meitä silkkihansikkain.

      Kyllä siinä käy niin, että olipa Anastasian meikit todella hienoja, mutta en vaan pysty niitä ostamaan, koska niihin liittyy jo nolaus/tunnetrauma.

      Ihanaa päivää Souliina ja jään innolla odottamaan sun postausta <3

  • Luulisi tuon ikäisten naisten osaavan ostaa meikkinsä ilman varsinaista markkinointiakin. Vai onko nyt kyse siitä, että ei tule tarpeeksi ilmaisnäytteitä?

    • buahhaaaa, joo niihän sitä luulisi. Mutta kuule tuon ikäisenä sitä vasta apua ja suosituksia tarvitseekin. Minkä merkin luomivärit pelittää parkaiten kurttuluomilla? Mikä meikkivoide ei keräänny ryppyihin ja/tai saa ihohuokosia Marsin kraaterien kokoisiksi. Ei ole kuule helppoa tämä yli-ikäisen elämä, ei. Mulla on parhaillaan käytössä Anastasian kulmaväri mutta onpa hyvä tietää, ettei sitä olekaan suunniteltu tämän ikäisen kulmille. Taisin vain kuvitella, että olisi hoitanut hommmansa – kun tämä juttu mielessä tarkemmin katsoo, sävy onkin ihan liian *nuorekas*.

    • Anonyymi: mahtavaa, että oivalsit noin hyvin mistä tässä postauksessa ja koko jutussa on kyse.

      Satu: No nimenomaan, omaan blogiini tullaan joka päivä kosmetiikan hakusanoilla, haen itse tietoa muiden blogeista kosmetiikasta. Tuotteita jo kasvomeikkiin on nykyään niin paljon enemmän, kuin minä olin nuori ja haluan kuulla käyttökokemuksia, mikä peittää vaikka punakkuutta, mikä ihohuokosia, mikä ei hikoillessa sula ja vaikka mitä. Hutiostoksia ei kenellekään ole varmaan varaa tehdä, joten siksi tarvitaan markkinointia ja tietoa ennen kaikkea. Siihe ei riitä kaupassa purkin kyljessä oleva teksti, koska sen tekstin mukaan kaikki tekee ihmeitä kaikille, näin kärjistettynä.

      Hih Satu nyt naurattaa täällä jo ääneen, sävy tosiaa voi olla liian "nuorekas" meille, ainakin kyseisen brändin mielestä. 😉

      Kiitos paljon tästä ja kiitos kun toit kulmaa tähän, että kyllä sitä markkinointia ja neuvoa ja infoa kaivataan tässä kosmetiikkaviidakossa ja kun meillä kaikilla on erilaiset tarpeet.

      Ihanaa viikon jatkoa <3

  • Oikein hyvä ja osuva kampanja, pitää käydä lukemassa muutkin mukana olevat blogit! Aika nolo juttu PR-toimistolle, jos merkin edustajana toimii noin urpoileva konsultti. Piti ihan lukea pari kertaa minkälaista kohtelua saitte, huh hah hei, en ollut kuullutkaan ko. meikkisarjasta, mutta saa jäädä hyllyyn jatkossakin, jos edustus on tuolla linjalla. Onneksi on tosiaankin valita laidasta laitaan merkkejä ja meikkejä, kaikenhintaisia, glitterillä tai ilman ; )

    • Pakko puolustaa tätä pr-tyyppiä, että hän oli suloinen ja erittäin vaikeassa tilanteessa, me Souliinan kanssa aika pitkälle kyselimme ja lopulta se sieltä tuli, olemme brändille liian iäkkäitä. Pr-tyyppi oli paineen alla ja mielestäni häntäkin nolotti tämä asia, että joutuu näin meille sanomaan.

      Jeps niin kauan, kuin Anastasian pääkallopaikalta, omistaja vuonna 1957 syntyneeltä (kiitos anonyymille tästä infosta)tulee tälläistä kohderyhmä ajattelua, niin jää Anastasiat hyllyyn nyt.

      ihanaa päivää Heli <3

  • Ehdottomasti meikit kuuluu kaikille, iästä huolimatta. Itse liputan luonnollisuuden puolesta, mutta ei se tarkoita silti sitä, etteikö meikkejä voisi käyttää. Jokainen vanhenee ja se saa näkyä.
    Viime viikonloppuna olin tutustumassa erääseen kosmetiikkasarjaan ja erityisesti meikkaukseen. Minusta oli mukavaa, että meikattavaksi oli valittu 60+, eikä 20+ henkilö. Vaikka meitä naisia olikin liikkeelllä 18-70 vuoteen, meikkivinkit sopivat kaikille. Jokainen itse päättäköön kuinka paljon meikkiä käyttää.

    • Tuo on juuri hienoa ja kaikkein hienointa olisi, että tulisi brändi, joka mainostaisi kaiken ikäisillä kasvoilla. L´Oreal Paris ainakin tekee tälläistä mainontaa maailmalla. Mutta olisi jokin räväkkä, rock henkinen brändi, jolla olisi coolit harmaahapset ja teinit samassa rivissä kasvoina, olisin myyty.

      Ihanaa päivää Kaisa <3

  • Mielestäni varsinkin kosmetiikkafirmoilla (samoin kuin vaatefirmoillakin) on oikeus kohdistaa matkkinointinsa tietyille kohderyhmile, olkoon se nyt vaikka sitten ikäryhmittäin. Sehän on vain kohderyhmäajattelua. Sinun kannaltasi tuossa tietysti on ongelmallista se, että et saa tietyiltä firmoilta ilmaisia meikkejä. Onneksi voit ostaa omalla rahallasi mitä tahansa. Niin minä tekisin, jos haluaisin käyttää teinimeikkejä. Kosmetiikkapuolella näkee elämän julmuuden: nuoruus myy, virheetön iho myy, hoikkuus myy jne. Yritäpä siinä taistella tuota kaikkea vastaan. Ei taida onnistua, koska me naiset olemme hölmöjä rimpuillessamme kosmetiikkafirmojen marionetteina.

    Itse en käytä meikkejä lainkaan vaan olen oma luonnollinen itseni. Silloin säästyy myös turhilta "meikkifirmat eivät kohdista markkinointia minuun" -tuskalta.

    Naturelli-Elli

    • Olen Ellin kanssa samaa mieltä. Lisäisin vielä, että meikit kuuluu kaikille, ei vain keski-ikäisille bloggareille vaan myös nuorille. Jos jokin kosmetiikkafirma valitsee kohderyhmäkseen nuoret, se on täysin heidän oma asiansa. Kyllähän noita firmoja riittää iäkkäämmillekin ikäryhmille. Vaatteetkin kuuluu kaikille eikä minua lainkaan häiritse selvästi nuorille suunnatut vaatemerkit. Eri asia on sitten se, että tuotteissa joiden kohderyhmänä on iäkkäämmät henkilöt, mainoksissa käytetään ainoastaan nuorempia ihmisiä.

      Jos olen täysin rehellinen, nykyisen elämäntapamme jatkuva mainonta ja tavaran perässä juokseminen ja kulutuksen ihannointi alkaa ainakin minua jo hieman kyllästyttää. Omat teinini ovat saaneet minutkin kiinnostumaan esimerkiksi kestävästä kehityksestä. Tämä keski-ikäinen on pikkuhiljaa luopumassa ainaisesta tavaroiden haalimisesta, mikä on ollut oikeastaan aika vapauttava kokemus.

      Nautitaan kauniista syyspäivistä, ilman mielenpahoituksia!

    • Naturelli-Elli: ehdottomasti jokaisella brändillä on oikeus tehdä aivan mitä haluaa, ilman muuta.

      Mitä ilmaisiin meikkeihin tulee, sellaisia ei ole olemassakaan. Yritykset eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia, jotka antavat tuotteitaan lahjoina, vaan kyllä he odottavat vastinetta ja tämä vastine onki sitten useiden tuntien työ. On itsellä vaatinut useiden vuosien työn, että olen siinä tilanteessa missä olen. Blogini on jo ihan päivätyöhön verrattava, jos mietitään ajankäyttöä. Teen myös paljon maksullisia yhteistyötä eli tämä on kyllä ihan jo työ. Työni on myös vakuuttanut näin asiasta viidenteen erään yrityksenkin ja teen heidän somekanavia nyt myös työkseni. Mutta saanko mistään ilmaista tavaraa muuten vaan huvikseen, niin en saa.

      Toisekseen kyllä minä mietin tarkkaan mihin rahani käytän eli en ostele noin vaan asioita. Meikki on intohimo, jota ei meikkaavan on varmasti vaikea käsittää, joten puetaan meikit iloa tuottavaksi asiaksi. Eli asia tuottaa henkilölle iloa, jolloin se on positiivinen asia, oli se kukkien kasvatus, kirjojen lukeminen tai meikeillä leikkiminen. Kaikki me olemme muurahaisia täällä maapallolla ja isommassa mittakaavassa meidän kaikkien pipertäminen intohimojemme parissa on taatusti saman arvoista ainakin. Toisekseen meikit on minulle työväline blogia varten ja tämä onkin se syy, miksi niitä blogiin saan, jotta voin testata niitä ja kirjoittaa niistä. Blogiini tullaan joka päivä eri kosmetiikan hakusanoilla eli ihmiset hakevat blogistani tietoa. Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä ilmaisten meikkien kanssa ja jos meikit olisivat ilmaisia, niin sittenhän niitä jaettaisiin kadulla kaikille ilmaiseksi, eikö vaan.

      Se käyttääkö ihminen meikkejä tai ei, se on täysin merkityksetöntä, on vain ihmisiä, joista toinen käyttää meikkiä ja toinen ei.

      Kosmetiikkateollisuus kuten niin moni muukin asia maailmassa osaa olla julma, mutta jos en taistelisi julmuutta vastaan ja olisin vain tumput suorina, niin en pitäisi itsestäni, joten siksi tässä ollaan, hakemassa tasa-arvoa ja vaikka tänään on keppihevosena meikit, koko postauksen teema ja punainen lanka on taistelu ikärasismia vastaan kaikilla sektoreilla. Näin se maailma voi muuttua hiljakseen myös niiden henkevimpien arvojen saralla, kun kovat arvot pehmenee, eli tässä tapauksessa kosmetiikkamaailma.

      Ihanaa lokakuun jatkoa Elli ja kiitos sinulle palautteesta, arvostan kun osataan kirjottaa erilaisia mielipiteitä nätillä tavalla. <3

    • Anonyymi: kiitos arvokkaasta kommentista. Olen niin samaa mieltä tuossa, että miksi malleina meille aikuisille kohdennetuissa vaatteissa esim. käytetään nuoria? Eli tästä sinäkään et pidä. Tästä päästäänkin siihen asiaan, että kaikki meikkibrändit mainostaa nuorilla kasvoilla, vaikka olisikin kohdennettuja myös meille aikuisille eli tässä tapauksessa kohtuullista olisi, että ainakin kyseisten meikkifirmojen keulakasvoina tulisi olla kaiken ikäiset naiset.

      Minusta olisi mahtavaa nähdä brändi, jossa olisi niin teinistä harmaahapseen, sitä pidettäisiin tänä päivänä rohkeana markkinointina ja miksikö, no siksi, että kyseinen tapa markkinoida on ennenkuulumatonta, uutta ja suunnannäyttä tulevaisuuteen eli tasa-arvoisempaan maailmaan.

      Vaikkakin postauksen aiheena on meikit, on koko postauksen ydin ikäsyrjintä. Jos edes piirun verran pystyy muuttamaan maailmaa niinkin kovilla arvoilla pyörivällä teollisuuden saralla, kuin kosmetiikkateollisuus, niin jos kovat arvot omaavat yritykset pehmenee, on sillä kauaskantoinen vaikutus ihmisten hyvään oloon ja tasa-arvon tuntemukseen. Miten asiat koetaan. Nyt koen, että minut halutaan siivota pois, olla näkymätön. Joten taistelemisen ikäsyrjinnin suhteen on aina hyvä arvo, taistellaan sitten millä sektorilla tahansa.

      Täällä ollaan ajat sitten jo sisustettu koti, ei kiinnosta lainkaan haalia juurikaan tavaraa enää kotiin. Monesti kaupoissa käyminen on ahdistava kärsimys. Mutta kosmetiikka on iloinen ja ihana asia ja se tuo minulle iloa, jolloin sehän on hyvä asia, siinä missä vaikka se, että laittaa puutarhanhoitoon paljon rahaa tai milloin mihinkin harrastukseen. Minä en muuten laita paljon kosmetiikkaan rahaa tai muuhunkaan, olen hyvin hintatietoinen ja paljon kotimme sisustuselementeistä ja myös lasten vaatteista on hankittu kirpparilta.

      Ihanasti sanottu tuohon loppuun ja olen samaa mieltä, nautitaan kauniista syyspäivistä, mutta silti saan tuntea kuten tunnen eli myös joskus pahaa mieltä. Itse episodista on jo puoli vuotta, ei tässä ole ollut mitään kiirettä aiheen kanssa tai mielipahaakaan, on tahtotila muuttaa maailma paremmaksi ja tasa-arvoisemmaksi paikaksi.

      Ihanaa syksyn jatkoa sinulle ja peukut vielä kommentille, joka oli rakentavalla tavalla annettu, arvostan. <3

  • Moikka Tiia! Olen 38v.en ammattieni vuoksi ole paljon meikannut hoitaja ja puutarhuri.Koen saaneeni apua blogistasi.Kiitos! Naturel tyyli on henk.koht.mielipide sairaalan hoitajasta.Puutarhurina/lapiomiehenä montussa en laiskuuttani jaksa meikata koska naama aina savessa.Mut hippaamiseen(landepaukku mut biletys suomeks) taas ������blogi on tälläiselle ei osaavalle huippu ihanaa.En ymmärrä tota ikäerottelua ja noin radikaalina ������.Kiitos kun bloggaat kohta mullakin 40v.mittarissa.Silti tykkään monesta teineille neutraalina mainostetuista meikeistä esim.huulikiilto piristää päivääni kakkasessa montussa ��.Halauksin Elina P.

    • Kiitos niin paljon Elina <3 Ihana ihana teksti, huulikiilto todella piristää ja mikä kukaan on sanomaan, missä ja miten voi vaikka punaa käyttää ja minkä väristä ja mitä merkkiä. Jos asia tuottaa iloa, se on ihana asia ja se mikä kellekin tuo iloa, ei se ole toiselta ihmiseltä pois.

      Halauksia sinulle ihana Elina, minulle tuli tästä kommentista älyttömän hyvä mieli, kiitos <3

  • Vaikka itse olenkin jossain määrin pihalla kosmetiikkamainoksista ja -markkinoinnista, niin onhan tuo nyt ihan hullun kuuloista, että joku brändi tai tietyt tyylit eivät sopisi tietyn ikäisille! Itse ostelen autuaan tietämättömän niitä meikkejä, joista tykkään, mutta ehkä jatkossa yritän kiinnittää tähän ikäpointtiin enemmän huomiota. En todellakaan halua, että yli 40-vuotiaat yritetään jyrätä.

    Noin yleisesti ottaen koen, että sekä vaatteita että kosmetiikkaa olisi hyödyllistä mainostaa ihan tavallisen näköisillä ja kokoisilla naisilla. Ei minulle ole hyötyä siitä, että näen vaatteen 45-kiloisen ja 16-vuotiaan päällä. Sen sijaan näkisin paremmin vaatteen luonteen, jos malli olisi 60-kiloinen ja 40-vuotias. Ja sama pätee meikkeihin. Ihan virkistävää olisi nähdä mainoksissa enemmän 40v ja siitä eteenpäin olevia naisia 🙂

    • Sepä se, niin me ostelemme ja se on tietenkin yrityksille ok, mutta se, että me aikuiset olisimme millään tavoin keulakuvina, tässä tapauksessa Anastasian meikeille, niin se ei sovi heille syystä tai toisesta. Joko he pelkäävät, että kuluttaminen vaikuttaa nuorempiin kuluttajiin tai uskottavuus kärsii. Joko he kokevat ettemme ole mediaseksikkäitä, en oikeasti edes tiedä syytä.

      Mutta jos ollaan pr-tilaisuudessa jossa jaetaan tuotteita, niin kyllä brändi helpommalla pääsisi, jos nakkaisi sinne viisikymppistenkin kassiin ne jotkut paletit, kuten nuorillekin ja antaisi mennä samaan piikkiin, Olisi vältytty kiusalliselta tilanteelta.

      Niin minäkin toivoisin, että keulakuvina olisi kaiken ikäiset ja kokoiset ja erilaiset naiset. Lumene innoitti, kun insta storiesissa Ajaton-ihonhoitotuotteiden saralla oli saunassa ihan tavallisia naisia, se oli kaunista. Minulle tälläinen "tavallisuus" on kauneinta, eikä ylimeikkaaminen ja teko sitä ja teko tätä. Se on uskottavaa.

      Ihanaa päivää Tuula <3

  • Kiitos, kun toit julki merkin nimen. Nyt osaan olla ostamatta heidän meikkejään ja täten nolaamatta heitä sillä, että +40 käyttäisi, tai pahimmassa tapauksessa bloggaisi hehkuttaen heidän meikkejään. Teen suosiolla heille palveluksen ja pysyn muissa merkeissä. 😉 *murinaa*
    Mutta se, että olisimme jotenkin meikkimaailman ulkopuolella iän vuoksi , tuntuu oudolta. Tänä päivänä aikuiset ja vanhemmatkin naiset, jopa miehet, meikkaavat ja ovat kauniita ja tyylikkäitä ja näyttäviä. Ei tarvitse edes olla bloggaaja. Kuka tuolla kadulla tietää, mistä purkista värivoide on otettu tai mitä huulipunaa käytät? Se joko on tai ei ole kaunis sävy. Minäkin olen oikeastaan kahta eri kohderyhmää; pakkausten perusteella ostava sekä tuotteen perusteella ostava.

    • Hih sama homma ja pakko sanoa, että tuohon meikkibrändiin liittyy jo näin dramaattisesti ilmaistuna tunnepitoinen "trauma" eli mielipaha. Joten ei tällä hetkellä huvita lainkaan ostaa brändin tuotteita, vaikka en kiellä, etteivät olisi hienoja.

      Nimenomaan, tänä päivänä meikkaavat miehetkin, hiljakseen olemme pääsemässä tässä tasa-arvoon, mutta kuka muistaa harmaa hapset, joita me emme vielä edes ole?

      Niin minäkin ostan pakkausten perusteella tai sitten jos joku on niin hyvä ja en ole brändiuskollinen, vaikka myönnän, että Lorealin ripsarit ovat pääsääntöisesti niitä esim. joita käytän.

      Ihanaa päivää Viltsu <3

  • Kymmenen pistettä sinulle ja Maijulle, kun nostatte tämänkin kissan pöydälle.
    Ikäsyrjintä on kielletty yhdenvertaissuslaissa.
    Mutta kai eri brändit pystyvät sitten kiertämään lakia, valitsemalla ns. kohderyhmän tuotteilleen?
    Voisi ajatella, että tällainen syrjintä kapsahtaa omaan nilkkaan, sillä 40+ asiakkaat ovat yleensä maksukykyisempiä kuin hyvin nuoret.
    Kaunista tiistaita sinulle <3

    • Mielestäni ikäsyrjintää ei saisi harjoittaa missään. Sitä mietin minäkin ja ainakin näillä pienillä Suomen markkinoilla, että onko varaa hyljeksiä jotain tiettyä ikäryhmää.

      Ihanaa päivää Kirsti Kaija <3

  • Siis tämän kyseisen firman perustaja ja pr-kasvo on itse syntynyt vuonna 1957 eli ei suorastaan mikään keltanokka hänkään. Luulisi hänen, jos jonkun, ymmärtävän missä ne isot rahat luuraa -aikuisten naisten tileillä ja lompakoissa.

    • Kiitos tästä infosta, niin hyvä ja itsekin katselin eilen Anastasian instasivuja ja sitä, ettei itse perustaja ole enää nuori likka. Vaikea sanoa tähän mitään tai ymmärtää, koska en ymmärrä.

      Kivaa päivää sinulle <3

  • En pysty nyt kirjoittamaan pitkästi, mutta halusin vaan sanoa, että vaikken koekaan nuoret vs. vanhemmat-ikäkeskustelua omakseni (koska me ollaan itse oltu joskus nuoria ja nuoret puolestaan vanhenee), niin mun mieltä kyllä lämmitti, kun kävelin kaupasta ulos Lumenen Ajaton-sarjan ihanan seerumin kanssa ja näin vasta sen jälkeen ikkunassa Lumenen mainoksen, jossa luki "Pohjoinen kauneus ei katso ikää". Se oli mun mielestä kertakaikkisen nerokas ja hieno. Eikä tosiaan katso ikää kumpaankaan suuntaan. Että jos/kun sulla ja teillä muilla 40+ -bloggaajilla oli osuutta asiaan siinä, että Lumene ton mainoslauseen otti käyttöön, niin arvostan <3.

    • Ai, että Lumene Ajaton. <3 Haluaisin itse ainakin toivoa, että jollain pienellä pisaralla me kaikki yhdessä vaikutettiin myös piirun verran asiaan. <3 Ainakin Lumene on kertonut saaneensa meiltä arvokasta palautetta. <3 Arvostan <3

      Ihanaa iltaa Annukka <3

  • Ei ole mielestäni jotakin maagisen neljänkympin rajaa naisten meikkaamistyyleille. Kukin meikatkoon, olkoot ja eläkööt haluamallaan tavalla. Tuo kosmetiikan rajapyykki blogeissa oli minulle aivan vieras – mutta silti ärsyttävä. Itse en bloggaa juurikaan meikeistä, joten en ole saanut kokemusta moisesta nirppanokkaisuudesta. Mukavaa tiistai iltaa sinulle!

    • Nimenomaan on erityylisiä ihmisiä tänä päivänä, eikä eri ikäisiä. Ei se tarkoita, että kun täytät 40+, haluat olla hillitty beige ja nuori on taas värimaailmaltaan kimaltava glitteri. Maailma on muuttunut, mutta kosmetiikkateollisuus junnaa perässä.

      Kiitos kovasti Marja ja ihanaa keskiviikkoa. <3

  • Miten joku pr-ihminen voi päästää suustaan tuollaisen sammakon? Tosin minullekin ihan arvostettu (ainakin joidenkin mielestä) pr-ihminen aikoinaan totesi: ""xxx-lehden lukijat eivät todellakaan ole tämän yyy-merkin kohderyhmää".

    Näiden "ammattilaisten" olisi hyvä muistaa, että tuollaisella tökeröllä ilmaisulla voi olla pitkä varjo.

    Tyyli ei ole ikäkysymys.

    • Olen lukenut Eeva-lehteä, Annaa, Kodin Kuvalehteä, Me Naisia, Gloriaa mm. ihan jo päälle parikymmppisenä ja aina ahminut lehdistä kaikki meikkivinkit. En koskaan ole ajatellut edes moista, ettei meikkivinkit lehdissä olisi universaalisti kaiken ikäisille tarkoitettu. En ole taas vähään aikaan pöllömpää kuullut.

      Tyyli ei todellakaan ole ikäkysymys. <3

      Ihanaa, kun olette tässä mukana ja aurinkoa päivään Kaisa <3

  • Hei, ongelmia on monia, entä jos jättäisit nuo pressipäivät väliin olisiko se oikea viesti . Entä jos tuotteen kohde on nuoremmat henkilöt kyllä meille muille jää vielä meikkejä muilta.

    • Postauksen punainen lanka ei ole itse meikkituote tai meikkibrändi, pärjään kyllä oikein hyvin ilman Anastasiaa. Postauksen punainen lanka on ikäsyrjintä, jota vastaan meistä yhteisrintamin taistelee nyt monta bloggaajaa ja kaksi toimittaa, yhdessä rinta rinnan. Eli peräänkuulutamme tasa-arvoa.

      Kun ei se maailma sillä tavoin muutu, että asiat vaan lakaistaan maton alle. Naisilla ei olisi äänioikeuttakaan, jos naiset eivät olisi esitaistelleet meidän puolesta. Kyllä toki meikkituote ja äänioikeus kuulostaa yhdessä kahdelta aivan eri asialta, mutta loppupeleissä tässä on kyse tasa-arvosta.

      Yksi asia on luonnollisesti varmaa, en tietenkään mene toista kertaa enää Anastasiaan pisteelle nöyryytetyksi.

      Ongelmia on monia, mutta jos kukaan ei tekisi niille monille ongelmille mitään, minkähänlainen olisi maailma. Mielestäni ikäsyrjintää ei pidä koskaan vähätellä.

      Aurinkoa lokakuulle. <3

  • No olipas siinä kommentti tältä pr-ihmiseltä! Ja aikamoinen viesti itse brändiltä! Olisi tietysti reilua siellä kaupan ständilläkin olla se merkintä "Kielletty yli 40-vuotiailta" – ja mielellään todella isolla tekstillä, sillä meillä ikääntyneillä kun saattaa se näkökin jo olla heikko! Ai niin – sehän taitaa olla laitonta? Ikäsyrjintä kaikissa muodoissaan sitä on.
    No – minun puolestani saavat näiden brändien tuotteet jäädäkin sinne hyllyyn ja olin kyllä surullinen, kun Maijun listaa näistä ikäsyrjintää harjoittavista brändeistä luin – siellä nimittäin oli oma huulipunien ykkösbrändini Mac. Tämän jälkeen joudun tämänkin brändin hyllyt kaupoissa sivuuttamaan – en suostu ostamaan enää brändeiltä, jotka avointa tai piilotettuakaan ikäsyrjintää harrastavat.
    Toivonkin, että te kosmetiikkabloggaajat ja -toimittajat nimeätte joka kerran, kun törmäätte brändeihin, jotka eivät halua meidän ikääntyneempien kuluttajien rahoja. Sillä siitähän tässä loppupeleissä on kysymys. Ainakin Suomessa sana kiirii ja me kuluttajat äänestämme jaloillamme. Tai kukkarollamme, joka meillä yli-ikäisillä on saattaa olla hieman lihavampi kuin teineillä!
    Maijun blogiin jo kommentoinkin, että aion itsekin tähän teidän kampanjaanne osallistua vaikken postaustani ehdikään ehkä tällä viikolla tekemään. Vaikken olekaan kosmetiikkabloggaaja (tosin silloin tällöin siitä kyllä postailen), niin kosmetiikan kuluttaja olen ja vinkkejä uusista tuotteista haen kyllä bloggaajilta ja toimittajilta, joilla kokemusta ja sitä ikääkin jo on.
    Kiitos tärkeän asian esille tuomisesta koko porukalle – minusta tämä kosmetiikkabrändien ikäsyrjintä liittyy isompaan kuvioon – siihen, että vanhempia naisia asiakkaina – usein työntekijöinäkin – pidetään näkymättöminä. Emme sitä ole – emme suostu enää olemaan hiljaa kun ylitsemme kävellään. Ja kannattaa muistaa, että meitä on aika paljon tässä maassa. Muistaa sopii myös se, että me olemme lisääntyvä luonnonvara, sillä tulevaisuudessa meitä iäkkäämpiä tulee tämänkin maan kansalaisista olemaan vielä suurempi enemmistö kuin tänä päivänä.

    • Sen verran sanon heti tuosta MAC-brändistä, että olen kuullut, että Suomeen ei juuri rantaudu näytteitä koko brändistä eli tässä en näkisi kenties varmuudella ikäsyrjintää vaan ehkä pitävät Suomen markkinoita ylipäänsä pienehköinä? En tiedä siis saavatko nuoretkaan juuri näytteitä MAC-meikeistä. Eli tämä on asia johon en ota kantaa, kun ei ole kunnolla tarkkaa tietoa, toisin kuin Anastasia oli taas räikeä esimerkki.

      Ihanaa, jos tulet tähän mukaan, tähän toki saa tulla mukaan ihan kaikki. Olisi pitänyt laajemminkin kysyä alunperin ihmisiä mukaan.

      Tässä ei tosiaan ole yksinkertaistettuna kyseessä, meikit, Anastasia itsessään tai kuluttaminen tai jätä kyseinen pr-tilaisuus väliin, vaan tässä on kyseessä isompi kuvio miten naisiin suhtaudutaan edelleen ja miten meidän ikäisiin suhtaudutaan. Tässä on kyseessä ikäsyrjintä ja tasa-arvo eli paljon suurempi kuvio. Kuviota voi yrittää pala palalta muutta ihan millä tahansa sektorilla, sillä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kosmetiikkateollisuus on todella näkyvää ja suurta ja jos siihen pystyisi vaikuttamaan, vaikuttaisi se tasa-arvoon myös pehmeimpienkin asioiden kautta.

      Sydämellistä päivää sinulle ihana Lady <3

  • Hyvä, kun nostatte asian esille! Mun mielestä tässä on nyt kaksikin kärkeä: ikäsyrjintä ja pr-toimiston moka. Eihän siinä sinänsä mitään, jos Anastasia haluaa olla nuorten ikäluokkien merkki, mutta silloin pitää promokutsut lähettää oikeisiin osoitteisiin. Eli taustatyö pitää tehdä kunnolla. Ja jos kutsut on lähetetty kaikille kosmetiikasta bloggaaville, niin sitten hymyillään kauniisti, kiitetään osallistumisesta ja annetaan _ihan jokaiselle kutsutulle_ se sama goodybag.

    Meikeistä ja ikäsyrjinnästä: En ole ikinä osannut ajatella, että kun täyttää 40 vuotta, ei saisi käyttää tiettyjä värejä, saati sitten että pitäisi luopua meikkaamisesta. Höpönlöpöä. Esimerkiksi meikkitaiteilijat Raili Hulkkonen ja Outi Broux ovat vuosikausia antaneet naistenlehdissä meikkivinkkejä ihan kaikenikäisille naisille. Sitten ovat nämä mahtavat blogit, kuten sinunkin blogisi. Joten on ihan uskomatonta, että vielä vuonna 2018 on kosmetiikassa/meikeissä ikäsyrjintää, kun ajattelee, mikä markkinavoima 40+ ikäiset naiset ovat. No, se on sitten meikkibrändien oma moka, jos/kun sille tielle lähtevät. Minä jatkan meikkien suhteen samaa linjaa kuin aiemminkin eli teen ihan mitä itseäni huvittaa 😀

    Ps. Ihanaa on ollut seurata sinun avaruusseikkailuasi! Hyvä Tiia! 😀

    • Pirja olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä, kaksi kärkeä on. Toki tuolla pr-toimistolla on myös urheiluvaatteita esillä, mutta en nyt ihan ymmärrä miksi niitä minulle markkinoitaisiin. Voisivat pitää ihan omat pirskeet niille henkilöille, joiden kanavien kautta haluavat promota Anastasiaa, näin tekee muutkin brändit.

      Raili ja Outi ovat mahtavat esimerkit tästä. Toimittaja Sini Facebookin puolelle kirjoittiki, että Raili Hulkkonen oli järkyttynyt tästä Anastasia keissistä, sillä hän nimenomaan 72-vuotiaana on ostanut Anastasian meikkejä ja vinkannut niistä muille, miten hyviä ne juuri on meille aikuisille.

      Kiitos niin paljon Pirja kauniista sanoista ja jatketaan samaan malliin eli tehdään mitä lystättää. <3

      Kiitos niin paljon olen Pirja otettu, että olet seurannut avaruusseikkailua, kiitos siitä. <3

      Ihanaa lokakuun jatkoa <3

  • Jaahas, taas yksi näitä ikäsyrjintä-kommentteja.. Ei voi kuin ihmetellä 🙁
    Onneksi minulle ei ole ihan päin näköä julistettu vastaava. Tosin erään kerran koin kosmetiikkaliikkeessä, ettei nuoren myyjättären mielestä minulle oikein sopinut parfyymi jonka kuitenkin ostin. (Huokaus.) Minä ymmärsin myyjättären eleistä ja asenteesta sekä toisten parfyymimerkkien lähes pakonomaisesta esittelystä, että se olisi hänen mielestään tarkoitettu nuoremmalle naiselle. Kyseessä oli Calvin Kleinin parfyymi, Eternity, yksi minun lempparituotteistani! Ja, minä kun olen nuorekas – edelleenkin ns. "babyface" – niin ei tuollainen käy laatuun ollenkaan, vaikka ikää onkin enemmän kuin 40 vuotta!
    Asenteet kunniaan.

    Lumene saa minulta myös plussat, ja muutkin merkit, joiden valikoimaa on kohdistettu meihin 40+ naisiin. <3 Ja myös mukaanlukien ne merkit, joita ei ole suunnattu vain nuoriin aikuisiin ja/tai vain kolmikymppisiin.

    Minä itsekin tykkään välillä glitteristä, ja olenkin löytänyt esim. luomivärejä jotka näkyy ja säihkyy (kuten sinulla tuo ihana bling bling luomiväri -kombo), ja en tosiaankaan kysy keneltäkään, sopiiko ne mulle vaiko ei! Minusta on mukava viikonloppuisin juhlistaa vaikkapa ravintolailtaa siten säihkyen, enkä vältä koruissakaan bling blingiä 😀 Blingi kuuluu elämääni. Toki ihan perusjutut, kuten beige tai muu ns. perusluomiväri tummemmalla varjostuksella + ripsari arjessa on ihan ookoo, sillä huoliteltuna on mukava olla. Usein ns. perusarjessa valitsen luomu- tai jonkin biomerkin meikkiini.

    • Juuri tuo, voi että, kyllä eleet ja ihmiset kertovat enemmän, kuin sanat. Olen sanaton ja tuoksumaut ovat kaikilla hyvin erilaisia, joten asiakasta nimenomaan pitää kunnioittaa, jo ettei tule hutiostoja ja sitten on kaikilla paha mieli.

      Sama juttu beige on todellakin ok, mutta välillä sitä haluaa oikein kunnolla kimaltaa ja siihen on jokaisella naisella oikeus ikään katsomatta.

      Ihanaa viikon jatkoa Thea Ester <3

  • Vai on ikäsyrjintää, itse en ole prändien perään kun suosin luonnonkosmetiikkaa. Itse en ole kokenut mitään ikäsyrjintää ikinä ja olen jo 60+, olen aina ostanut mitä haluan enkä ole pitänyt väliä onko se nuorille suunnattua jos se miellyttää. Olen siis tässä asiass a ulkona kuin lumiukko 🙂

    • Luonnonkosmetiikalla on valtaisa kilpailu ihan yhtälailla tänä päivänä ja brändejä pilvinpimein. Lisäksi joillakin luonnonkosmetiikan brändeillä on ikävä tapa parjata muuta kosmetiikkaa, sellainen käytös karkoittaa minut ostajana heti. Eli täydellisyyttä ei löydy myöskään luonnonkosmetiikan saralla.

      Olet onnekas, ettet ole kokenut ikäsyrjintää ja harvinainen <3 Juuri hyvä, niin sitä pitääkin ostaa, mitä haluaa, mutta miten sinuun vaikuttaa tieto, että brändi ei halua näyttäytyä sinun ikäisillä, minun mielestä se on ikävää ja sellainen tieto saa minut karttamaan kyseistä brändiä.

      Lumiukkona on hyvä olla, sillä tieto vaan lisää tuskaa.

      Ihanaa päivää Pihakeiju <3

  • Mä olisin kyllä tuollasesta kommentista ollut jokseenkin järkyttynyt ja takuulla äänestäisin jaloilla ja pysyisinkin ks merkin meikeistä kaukana. Ymmärrän että ihonhoitotuotteita suunnataan tietyille ikäryhmille (tosin samalla merkillä onkin sitten yleensä joka vuosikymmenelle omat linjansa) mutta että meikkejä. Niitä kun voi käyttää minkäikäiset tahansa, aivan kuten tuoksujakin. Kyllä meikit kuuluvat kaikille ja kaikenikäisille, murrr.

    • Tämä on hämmentävää, etenkin näin pienillä Suomen markkinoilla.. 🙁 Näin on näreet ja asiat voi aina hoitaa diplomaattisemmin.

      Ihanaa viikonloppua Maiccu <3

  • Mitähän tuohon osaisi sanoa? Allekirjoitan kyllä monet asiat ja kyllä ehdottomasti äänestän jaloillani kaikenlaista syrjintää harjoittavien merkkien kanssa. Anastasia (mikä ikinä lieneekään) saa puolestani pitää meikkinsä. Mutta en kyllä päästä Lumeneakaan pälkähästä, sillä sen harvan kerran kun olen ottanut johonkin yhteyttä PR mielessä hyvin harvakseltaan, niin Lumene ei edes vaivautunut vastaamaan viestiini. Luulenpa että kun blogin nimenä on XL Cheap and Chic (jota muuten en nyt ainakaan vaihda, enkä ole tietoisesti sitä vaihtanut) niin on saanut kokea paljon muutakin syrjintää kuin meikkibrändien ikäsyrjintää. On tullut vastaan kokosyrjintää ja oikeastaan kaikenlaista syrjintää. Siksi itsepäisesti pidän blogin nimestä kiinni ja olen jättänyt PR touhut muille. Kokosyrjintä ottaa itse asiassa ehkä vielä enemmän päähän kuin ikäsyrjintä.

    Peukutan ehdottomasti sille että on nostettu kissa pöydälle ja syrjinnästä puhutaan. Joskin myönnän että harvakseltaan olen ostanut myös viime aikoina muutaman Lumenen meikin, joista normaalisti pysyn kaukana. Ostokset oli lähinnä helpon saatavuuden vuoksi kun oli pakko saada heti vanhojen meikkien tilalle kohtuuhintaiset helpot käyttömeikit. Hyvä jos ovat lanseeranneet "ikäsarjan" ja arvostavat ainakin joitakin +40 vuotiaita bloggaajia.

    • Ymmärrän ettei moni meidän ikäinen tiedä koko Anastasiasta, koska sitä ei markkinoida meille millään lailla.

      Lumeneen ottaisin uudelleen yhteyttä, sillä tiedän, että Lumenella oli sekä brändiuudistus, että pr-henkilö vaihtoi toiseen työhön samaan aikaan. Eli en tiedä kenelle olet kirjoitellut, mutta voi olla ettei viestisi ole tavoittanut ketään, koska oli aika, ettei Lumenella ollut pr-henkilöä. Eli suosittelen nyt Sari ottamaan uudelleen yhteyttä ja olen varma, että ainakin saat vastauksen. <3

      Ymmärrän tuon sinun ajatuksen, aiheuttaako blogin nimi närää, kyllä omalle blogin nimelle aluksi naureskeltiin päin näköä ja saattaa herättää tietynlaisia tunteita joissakin tahoissa vieläkin, mutta aika pitkälle siitä olen päässyt. Tärkeintä on varmasti blogin oikea lukija kohderyhmä ja lisäksi tietenkin blogin kävijämäärät.

      Kuten tiedät kirjoitin viime keväänä Lumenesta ja arvostan sitä, miten Lumenella reagoitiin heti palautteeseen. Ei niinkään edes se oma postaus, vaan se kommenttivyöry postaukseen kertoi omaa kieltään, että Lumene herättää paljon tunteita ja on meille suomlaisille rakas. Yhdessä annoimme hyvää palautetta, kuten Lumenella on suoraan sanottu. Varmasti brändiuudistuksen tiimoilla pääsi juuri hetkeksi unohtumaan uskollinen ja iäkkäämpi asiaskunta, mutta mielestäni tämä asia on nyt korjattu. Arvostan sitä, että ihmisten viesti ja palaute kuullaan ja tehdään aidosti asioita, eikä sanahelinää. Eli nyt Sari reippaasti yhteyttä Lumenelle, sillä joskus, siis joskus, jotkut asiat saavat aidon selityksen, eivätkä ne olekaan ihan niin kuin itse kenties ajatteli. Tässä tapauksessa se, ettei Lumenella ollut hetkeen pr-henkilöä lainkaan.

      Mitä parhainta viikonloppua Sari ja toivottavasti tästä oli apua. <3 Olet ihana ja upea, muista se. <3

  • No siinäpä markkinoinnin ammattilainen?! Sanattomaksi vetää!
    Eipä taida kyseinen merkki enää meidän meikkipussukoihimme päätyä, ei minun eikä tyttärieni, jotka ovat nuoria, mutta täysin tietoisia ihmisen ikääntymisestä, joka koskee ihan jokaista!

    Tämä ikäsyrjintä (ja mollaus muutenkin liittyen naisten ikään, painoon jne.) näyttää olevan siellä Suomessa aika yleistä. Täällä Norjassa en ole mokomaan törmännyt, vaan aikuisten naisten arvostus on korkealla, eikä mitään erittely- tai kilpailutilannetta heidän ja nuorten naisten välillä ole. Päinvastoin, nuoret naiset kannustavat iäkkäampiä kanssasisariaan pysymään nuorekkaina ja norjalaiset naiset pukeutuvatkin erittäin nuorekkaasti ikään katsomatta. Sama koskee hiuksia ja meikkiä.

    Loukkautuisin todella (ja olen 50v), jos minulle sanottaisiin, että olen liian iäkäs! Minä olen sitäpaitsi ostovoima nuorten tyttärienikin elämässä, joten ehkäpä sekin olisi huomioon otettava pointti markkinoinnin suhteen.

    Risuja Anastasialle! Meikit kuuluvat kaikille!

    • Moni meidän ikäinen ei tiedä lainkaan Anastasiaa, koska brändiä ei millään muotoa markkinoida meidän ikäisille. Ehkäpä Suomen pienillä markkinoilla on varaa harrastaa pienelle ryhmälle kohdennettua markkinointia? Oprah Winfrey vannoo Anastasian nimeen, mutta ööh minkä ikäinen se Oprah olikaan vai onko tässä edes ikäkohderyhmä, vaan pärstäkertoin, ööh….Jotenkin sanaton.

      Joka tapauksessa olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos meidän ikäisille ei Anastasiaa tahdota markkinoida, niin kenties pr-toimiston kannattaisi järjestää tietylle mieluisalle yleisölle sitten oma tilaisuus tai lähettää postitse tuotteita. On aivan käsittämättömän tahditonta palvella 40+-vuotiaiden edessä nuoria ja vältellä meidän ikäisiä pr-tilaisuudessa. Olen sanattoman hämmentynyt tästä asiasta, enkä vaan ole nähnyt aiemmin missään moista toimintaa ja käyn joka viikko erilaisissa lanseerauksissa ja pr-tilaisuuksissa.

      Luin muuten tämän kommenttisi 40+ portaalin vetäjälle/omistajalle, koska tämä oli niin mielenkiintoinen juttu. Ehkä Norjassa naiset arvostavat enemmän itseään, sillä niin kauan, kuin suomalainen nainen nielee tälläisen vähättelevän kohtelun, oli se painoon tai ikään tai mihin tahansa liittyvää, ei maailma muutu. Suomi on tässä takapajula aivan selvästi ja jotenkin hävettää, miten meitä sallimme välillä meitä kohdeltavan. Näin lähellä, kuin Norjassa aivan toisenlaista, en tiennyt, mutta valtavasti kiitoksia tästä Marianna.

      Hih niinpä, esim. Urban Decayn lanseeraustilaisuudesta saamani Naked Heat paletti on 14-vuotiaan tyttären nappaama eli tulevaisuuden kuluttajan. Meillä on kolme tytärtä, joten hieman on lyhytnäköistä tämänkin kannalta, sillä minähän tässä shoppaan myös heidän kosmetiikat. 😉

      Meikit todellakin kuuluu kaikille. <3

      Ihanaa viikonloppua Marianna <3

    • Olen todellakin häkeltynyt ymmärtäessäni, miten Suomessa kohdellaan 40+ naisia.
      Hyvä, että luit kommentin eteenpäin!

      Ihanaa viikkoa sinulle <3

  • Vou Tiia miten hyvä teksti, ja mahtavaa että otit tämän esille. Todella ärsyttävää ja loukkaavaa tuollainen ikärasismiin perustuva syrjintä. Itse en ole sitä kokenut kun olen niin harvoin Suomessa, mutta kyllä niillä pressipäivillä millä oken ollut niin nuoret saavat eniten sitä huomiota. Ei iän pitäisi olla mikään este, ja tyhmää Anastaduan puolelta rajata kokonaan pois ostovoimainen kohderyhmä

    • Sanotaanko vaikka näin, että oman blogini suurin kohderyhmä on 25-34-vuotiaat ja näen edessäni keväällä, että Anastasiaa saa ainakin viidesosa kävijämääriltään pienempi blogi, kuin minun, koska bloggaaja on nuori ja kaunis. Meneekö ihan maaliin, ei minun mielestäni, jos mietitään ihan kylmästi kohderyhmää ja lukijoita eli bussinestä. Ei edes vaivauduta ottamaan selvää, vaan pärstäkertoimella, tuo on 40+ ja tuo on 20+. Siis apua! Tästä syystä uskon, että niin moni muu pr-toimisto kohtelee niin kauniisti, koska he ovat tehneet pohjatyön eli tutustuneet blogeihin ja blogien lukemiin ja he osaavat myös ammatilaisen ottein hoitaa asiat diplomaattisemmin. Koska jos haluavat Anastasiaa antaa vain tietyille, niin asian voi hoitaa monin eritavoin taustalla ja hyvällä maulla, niin ettei tarvitse kenenkään mielen pahoittua.

      Kuulin eilen, että eräs 40+ bloggaaja oli antanut tällä viikolla saman paikan pressitilaisuudessa palautetta, että oli odottanut miltei 30-minuuttia Anastasian pisteellä, eikä kukaan ollut tullut paikalle. Lopulta kun oli paikalle pyydetty, oli pyydetty täyttämään yhteistyöehdotuslaput ja anna arvaan, joiden tiimoilta ei tietyn ikäisten suhteen ikinä palata. En muutenkaan asiasta viidenteen pidä hyvän maun mukaisena, että yhteistyöehdotukset laitetaan paperille muiden bloggaajien nähtäväksi, kyllä tälläiset ideat pitää saada hoitaa sähköpostilla, ilman että muut niitä näkee.

      Juu ja Suomen pienillä markkinoilla luulisi, ettei olisi varaa rajata ketään pois kohderyhmästä ja jos rajataan, koitetaan hoitaa se tyylillä.

      Ihanaa viikonloppua Jael <3

  • Täällä on niin paljon kommentteja, etten tiedä jaksatko vielä lukea…<3
    Puhisin pahimmat kiukut jo Souliinan blogiin, sillä luen vasta nyt näitä juttuja. Mullehan ei edes tule kutsuja noihin tilaisuuksiin, koska olen varmaan aivan armoton ikäloppu. Heidän mielestään.
    Omasta mielestäni olen aivan yhtä innostunut kaikesta itseni hoitamiseen kuin nuoremmatkin, paitsi että nyt on enemmän aikaa ja rahaakin ostaa kaikenlaista kauneuteen liittyvää.

    Meikit kuuluvat kaikille – mutta Anastasia ei kuulu meikkipussiini!

    Aurinkoa viikonloppuusi Tiia!

    • Jaksan aina lukea, jokainen kommentti on arvokas ja ajatuksella annettu <3 En osaa lainkaan sanoa miksi kutsuja ei tule, mutta ehkä ottaisin yhteyttä?

      Sama juttu ja en valitettavasti ole brändiuskollinen, vaan etsin parhaat kaikilta brändeiltä, sillä kosmetiikka on niin ihana asia. Arjen hemmottelua ja luxusta. <3

      Näinpä, meikit kuuluu kaikille. <3

      Ihanaa viikonloppua Maarit <3

  • Meikit kuuluvat todellakin kaikille ja jokainen saa itse päättää mitä meikkejä käyttää ja minkäikäiseksi tuntee itsensä. Ikä on loppujen lopuksi vain numero. Se on kuitenkin fakta, että kaikki brändit eivät voi suunnata markkinointiaan kaikille, aina on oltava jokin kohderyhmä. Se, ettet siihen kohderyhmään sovi, ei muutu blogissa itkemällä, vaikka kuinka siihen pyrkisitkin, että brändi ottaisi yhteyttä kirjoituksesi myötä. Joskus ikä ei ole se perimmäinen syy, vaan se voi olla myös blogin imago tai persoona, joka ei jostain syystä istu brändin arvomaailmaan. Voihan olla, että joku brändi tavoittelee esimerkiksi bisnesmaailmassa olevia menestyviä viisikymppisiä naisia eikä kotirouvia, ja joku brändi taas toisinpäin. Ei siitä tarvitse loukkaantua, sillä kukaan ei voi istua kaikkeen, ja miksi haluaisikaan? Jos joku brändi ei tarjoa tuotteitaan ilmaiseksi, voihan niitä tuotteita silti itse ostaa ja käyttää hyvillä mielin, jos sävyistä tykkää. Elämä on liian lyhyt, että kaikki pitäisi aina ottaa itseensä. Kanna itsesi ylpeästi ja ole oma itsesi, äläkä yritä sulautua jokaiseen muottiin. Kaikkea hyvää syksyysi.

    • Minun ei tarvitse blogissa itkeä, sillä kyseiseen brändiin ja pr-toimistoon minulla on kyllä täysi puheyhteys. Eli tämä postaus ei ollut mikään vihjausviesti vaan oma toimintani on sellaista, että olen varsin kiltti ja vasta sitten, kun menee hermot ja ei ole ns. mitään menetettävää, silloin annan palaa. Kosmetiikkaa saan niin paljon testiin, että yksittäinen Anastasia on tässä täysin merkityksetön.

      Postauksen punainen lanka on edelleen ikäsyrjintä ja tasa-arvon peräänkuuluttaminen. Kohdentaminen on ihan ok, ikäsyrjintä ei ole, en tiedä ilmaisinko epäselvästi näiden eron.Toisekseen Suomen markkinat ovat niin pienet, ettei täällä ole varaa jättää jotain ikäsektoria pois. Luonnonkosmetiikassa ei esim. tälläistä tiettyyn ikään kohdennettua markkinointia ole lainkaan.

      Joskus tietenkään ikä ei ole se perimmäinen syy ja tämän ymmärrän todella hyvin, luonnollisestikaan blogini ei voi istua kaikkien brändien imagoon. Kuten jo kirjoitinkin, että jos en olisi keskustellut toimittajien ja muiden bloggaajien kanssa ja ellei yhteinen kokema olisi ollut täysin identtinen ja hyvin erilaisten kanaviemme saralla, niin olisin ajatellutkin vain, että blogini ei istu jonkin brändin imagoon. Kuten myös kirjoitin Souliinalle ja minulle sanottiin suoraan, että olemme liian iäkkäitä ja tämähän on jo ikäsyrjintää, eikä tällä ole tekemistä enää minkään blogin istuvuuden kanssa. Etenkin kun kaikilla meidän ikäisillä on sama kokemus kyseisestä merkistä. En tiedä oletko lukenut ajatuksella tekstiäni, kun menee näin kovin spekulointi asian vierestä?

      Ilmaisia tuotteita ei ole olemassakaan, muutenhan niitä jaettaisiin kadulla ilmaiseksi. On työvälineitä, joita bloggaaja saa tuottaakseen blogille materialiaa eli yritykset haluavat vastinetta ja tätä kutsutaan yhteistyöksi, ei ilmaisiksi tuotteiksi.

      Välillä jokainen saa ottaa itseensä, toinen ihminen ei voi sanoa ja yrittää kieltää toisen ihmisen tunteita, jotka ovat täysin oikeutettuja. Ikäsyrjintä ei ole koskaan nimittäin suotavaa ja ei se maailma sillä tavalla muutu, että asiat vain lakaistaan. Olen aina ollut oikeutta hakeva ja en voi muuttaa persoonaa sillä saralla.

      Olenko suuresti loukkaantunut, en ole, vaan yritämme useamman bloggaajan kanssa ja toimittajien edes pienesti muuttaa maailmaa tasa-arvoisempaan suuntaan? Meille se on hieno arvo ja sitä ei saa vähätellä.

      Kun haetaan tasa-arvoa, se ei missään nimessä tarkoita, että ihminen yrittää sulautua kaikkiin muotteihin, olen vahvasti oma itseni ja siksi peräänkuulutankin tasa-arvoa, koska se on osa persoonaani. Luonnollisesti lukijat eivät voi tuntea minua, mutta sulautuminen kaikkiin muotteihin on ehkä kaikkein eniten kaukana minusta, kuin mikään voi olla. Tämä jopa saa hymyn huulille, sillä olen aina aidoin minä, elämä on helpointa niin.

      Kaikkea hyvää sinunkin syksyyn.

  • Kyseinen Pr toimisto on varmasti käynyt lukemassa nämä postaukset, koska tämän kertaisessa goodie bagissa oli kyseisen meikkifirman näyte ihan kaikille… no mä taisin just lukea jostain akkoin lehdestä että luonnolliset kulmat on in joten jää sekin omituinen kulmaväri nyt kokeilematta 😂 Ja mäkin yli-ikäinen…

    • Ymmärtääkseni siellä on aina yksi meikki ollutkin lahjakassissa kyseiseltä brändiltä. Tämäkin olisi järkevintä, että valitaan se oikea sävy pisteellä, vie toki aikaa, mutta nyt on hakuammuntaa tämä markkinointi. Poistaa myös sen logiikan, että jos kaiken ikäisten lahjakasseihin laitetaan kerran brändin tuotteita, niin silloinhan ei pitäisi olla ikähaitaria, kuten on suoraan sanottu? Muutenhan niitä ei sinne lahjakassiinkaan laitettaisi. En ota tästä tolkkua ollenkaan.

      Ihanaa päivää Tanja ja höpsis, me ollaan aina just oikean ikäisiä. <3 Näin käy myös jokaiselle meistä. <3

  • Hei! Miten meidän +50 vuotiaitten kanssa sitten menetellään.. Onkohan meille enää mitään tarjolla.. No vitsi, vitsi.. Minet merkit vatmaan mielellään ottaa rahani vastaan.. Minä tykkään meikata ja se tekeekin aina freesimmän näköiseksi ja piristää siis itseäänkin puhumattakaan miehestäni ��
    Pitää tosiaankin miettiä huolella kenen meikkeihin tuhlaan rahojani. Ajattelin ensi kerralla kövellä Lumenen osastolle, kannattaa kotimaista.
    Mukavaa päivää sinulle ja meikataan itsemme 10 vuotta nuoremmaksi! Tai muuten vaan!

    • Lumene on tosiaan nyt alkanut pienen notkahduksen jälkeen taas markkinoimaan meille aikuisillekin naisille, mikä on todella hieno asia. Lumene työllistää myös paljon suomalaisia ja on meille rakas ja tärkeä brändi. Lumene tosin on nykyään Englantilaisen yrityksen omistuksessa suuremmalla osakenemmistöllä eli siinä mielessä harmi kyllä ei ole enää täysin suomalainen yritys.

      Meikit kyllä nuorentaa ja meillä on oikeus kaikkiin meikkeihin.

      <3

  • Tuon merkin näkökulmasta olen jo yli-ikäinen, numero kun alkaa 5:llä.. 🙂 Mutta en anna sen häiritä, koska meikkaaminen saa freesimmän näköiseksi, sille ei vain voi mitään 🙂 Kun tekee paljon töitä kotitoimistosta käsin jää meikkaaminen vähemmäksi, sitä suuremmalla syyllä huomaa, kun kerrankin laittaa kevyet meikin naamaan, mitään kovaa pakkeleja en suosi, ei tässä iässä 😀
    Minulla on muutama kosmetiikkatuote hankittavana ja mietinkin tarkkaan minkä braändin tuotteen ostan, ajattelin kävellä Lumenen osastolle, kotimaisuus myös painaa.

    • Niin totta, että meikit tekee freesimmän näköiseksi ja niillä saa paljonkin apua erilaisiin epäkohtiin. Täällä lippaluomet painaa ja tarvitaan nykyään enemmän luomivärejä ja sähäkkyyttä myös meikkiin, enää ei riitä nude.

      Ihanaa uutta viikkoa Marre <3

    • Tuli näköjään molemmat mun postaukset tähän.. ensimmäinen herjasi jotain virhettä, mutta näköjään meni läpi 🙂 Ei pitäisi kirjoitella aamupalapöydässä kännykällä 😀

Vastaa käyttäjälle Anonyymi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud