Madama Butterfly ooppera ja miten minusta sukeutui Geisha oopperan kulisseissa!

Sain yllättävän ja fantastisen kutsun päästä tutustumaan Ooppera&Baletin kulisseihin ja kuulemaan oopperasta Madama Butterfly ennakkoon. Ooppera&Baletin tarjoilutkin mukailivat itse oopperaa ja yritysten on muuten mahdollisuus tilata yritysnäytöksiin esimerkiksi kuvissa esiintyvä herkullinen sushi bowl eli sushikulho, jälkiruokineen ja samppanjoineen ja näin täydellistyy ruokatarjoiluineenkin oopperan teema mitä upeimmalla tavalla. 

Kuvissa esiintyvä herkkä ja kaunis vaaleanpunainen Madama-nimikkoleivos, joka muistutti makumaailmaltaan Geishasuklaata, on mahdollisuus nauttia vaikka samppanjan kera oopperan väliajalla. Leivos oli mitä kaunein ja suli suussa ja leivoksen pinnalla kimaltavat kyyneleet, kuvaavat hyvin Madama Butterflyn tuskaa ja hänen sydämensä rikkoutumista rakkauden pettäessä hänet. 

Päivän aikana pääsimme tutustumaan lavasteisiin, puvustamoon, värjäämöön, jossa vaatteet värjätään esityksiä varten. Ooppera&Baletin maskihuoneessa sain kokea yhtä jännittäviä hetkiä, kuin myöhemmin Madama Butterflyn sydäntä riipivässä oopperassa.

Minut nimittäin maskeerattiin Geishaksi peruukkeineen kaikkineen, aidoilla japanilaisilla Shiseidon geishameikeillä. Valkoinen maski iholla on muuten varsin ankara ja paljastaa jokaisen ihohuokosen ja juovan. Oli kuitenkin todella mielenkiintoista nähdä miten nopeasti meikki sukeutuu eli meikkiin menee n. 20min. Vaikka olen aina haaveillut ns. ”avaruuslennolle”, niin kokonaisuutena Madama Butterly pressi, tutustuminen kulisseihin ja mahdollisuus päästä meikattavaksi oopperan tyyliin ja nähdä vielä Madama Butterfly ooppera, niin voisin sanoa, että tämä menee jo rinnastettavaksi avaruuslennon kaltaiselle unelmalle ja oli kokonaisuutena sellainen upea kerran elämässä kokemus, jonka muisto elää mielessäni ja sydämessäni. 

Suomen kansallisoopperan ja Göteborgin oopperan yhteistuotantona toteutettu Madama Butterly sai ensi-iltansa Suomessa 26.1 ja kantaesitys on alunperin esitetty Milanossa 17.2.1904. Madama Butterfly on yksi maailman suosituimmista ja esitetyimmistä oopperoista. 

Puccini vuodatti nuoren tytön rakkaudesta ja pettymyksestä kertovaan traagiseen rakkaustarinaan koskettavinta musiikkiaan. Jo itse musiikki kaipausta tulvivine melodioineen aidossa japanilaisessa hengessä, saa sydämen puristumaan ja silmäkulmat kostumaan, myötäeläen Madama Butterflyn tuskaa.

Epäonnisen ensiesityksen jälkeen Puccini uudisti Madama Butterflyta moneen kertaan ja nyt esitetään ensimmäistä kertaa Kansallisoopperassa versioista toinen. Ooppera on tulvillaan rakkautta, kaipausta ja kyyneliä, mutta myös ennenkuulematonta Puccinia. 

Japanilaissyntyinen Yoshi Oida  on 84-vuotias ohjaaja ja näyttelijä, jonka onnistuimme bongaamaan Kansallisoopperan ruokalassa pressitilaisuudessa, nuorekkaan olemuksen salaisuutena on kuulemma muuten jooga. Oidan ura teatteri-ja elokuvanäyttelijänä jatkuu yhä, hänet nähtiin esimerkiksi hiljattain Martin Scorsesen elokuvassa nimeltä Silence. ”Oopperan ohjaamisessa on kyse siitä, että antaa musiikille tilaa ja päästää sen oikeuksiinsa, toteuttaa säveltäjän tahdon. Kaikki muu, ohjaus, lavastus, puvut ovat vain tukemassa musiikkia ja laulajia, joiden ei pidä olla osa lavastusta” kertoo Yoshi.

Oma kosketus oopperaan on tapahtunut jo pienenä tyttönä, sillä Töölöön talossamme asui myös oopperalaulaja Harri Nikkonen ja hänen balettitanssija vaimonsa ja heidän minua vuoden nuorempi tyttärensä.  Joskus pääsin heidän tyttärensä mukaan kulisseihin ja kuuntelemaan ja katsomaan harjoituksia ja muistan tänäkin päivänä elävästi Harrin lauluharjoitukset, joista mekin saimme samaisessa kerrostalossa asuessamme nauttia. 

Tämän jälkeen olen käynyt Oopperassa useita kertoja, niin Helsingin Kansallisoopperassa, kuin Latvian Riian oopperatalolla. Mieleenpainuvin, sydäntä koskettavin ja mykistävän traagisin on kuitenkin kaikista nauttimistani oopperoista Madama Butterfly, jonka tunnelma jäi sykkimään sydänsurujen tuskaa ihon alle. Itse musiikkikin oli melodisempaa, kuin joissain aiemmissa oopperoissa ja en ihmettele, että juuri Madama Butterfly on maailman esitetyimpiä oopperoita. 

Madama Butterfly on miltei loppuunmyyty, mutta vielä on myös lippuja jäljellä ja niitä voit varailla itsellesi täältä. Esitys on aina maaliskuun lopulle saakka. Sydämelliset kiitokset Ooppera&Baletille kutsusta aivan mykistävään kokonaisuuteen, jonka sinetöi koskettava ja traaginen Madama Butterfly näytös. Beach House Kitchen Helille kiitokset mahtavasta seurasta. <3

*Koska itse oopperassa ei saa kuvata, on itse esityksen kuvat lainattu Ooppera&Baletin sivuilta ja muut kuvat otettu itse ja Heli taasen napsaissut kuvat minusta Geishana, iiks mikä mieletön kokemus!

Kuvat Heikki Tuuli / Suomen kansallisooppera ja -baletti

Pidätkö oopperasta tai oletko käynyt, onko kertoa kokemuksia tai jokin oma suosikki ooppera nimetä? Oikein sykähdyttävää ja kaunista sunnuntaita. <3






42 thoughts on “Madama Butterfly ooppera ja miten minusta sukeutui Geisha oopperan kulisseissa!”

  • On kyllä upea tuo Geisha-meikki, mutta paksu, huh huh. 😀 En ole koskaan käynyt oopperassa.

    Aurinkoista sunnuntaita! <3

  • Ooppera ja baletti ovat molemmat ihania taide-elämyksiä!

    Muutamia vuosia sitten olin Kansallisopperan/baletin avointen ovien päivässä ja silloin pääsimme tutustumaan tuohon salaiseen maailmaan kulissien takana. Tein siitä postaukseni http://styleheaven-marjorie.blogspot.fi/2015/01/kulissien-takana.html
    Valtavasti työtä sekä lavastuksen, puvustuksen, meikkauksen jne. tiimoilta ennenkuin kaikki näyttää niin ihanalta näyttämöllä.

    Ehkä vaikuttavimmat ovat olleet Joutsenlampi, Aida ja Taikahuilu. Kalevanmaata kävin katsomassa pari viikkoa sitten ja pidin valtavasti. Upeaa baletin ja oopperan yhteistyötä.

    Aurinkoista sunnuntaita!

    • Aida ja Taikahuilu nähty täälläkin. 💙Tulen tänään kurkkimaan tuon sinun postauksen, tosi mielenkiintoista on ollut päästä kulissien taakse.

      Ihanaa uutta viikkoa Marjo💙

  • En ole käynyt oopperassa. Se on aina vain jäänyt. Sinä sait upean tilaisuuden kurkistaa kulisseihin ja valtavan hyvää syötävää.Maskeeraus oli varmasti hauska kokemus. Ja sait kokemusta myös hyvin paksusta meikistä.

  • Oi mikä madama!! :). Madama Butterfly on kaunis ooppera, yksi suosikeistani niistä muutamista, jotka olen nähnyt.

  • Wau! Kylläpä on ihana tuo sinun muutos! Etsin sinua tuolta lavalta, että mitä osaa pääsitkään esittämään….:D
    Mahtava kokemus varmasti päästä kurkkimaan kulissien taakse:) Huikeat on tarjoilutkin olleet! Baletissa olen ollut, mutta en kertaakaan kyllä oopperassa. Ehkä pitää ryhdistäytyä tässä asiassa.

  • Olipa muuten tämän vuoden alun huippukohokohtia tämä vierailu ja itse näytös – harvoin sitä liikuttuu ja suorastaan menee sanattomaksi niin kuin tuona tiistai-iltana. Täydellistä, täydellistä. Milloin uudestaan? Kiitos taas niin ihanasta seurasta, tarjoilutkin menivät niin nappiin : )

  • Tällaiset ovat kyllä mielettömiä kokemuksia. Itse en juuri oopperassa käy, mutta sitäkin enemmän teatterissa, kuten varmaan joku on huomannutkin. 😀 On kuitenkin mahtavaa, kun pääsee kurkistamaan kulisseihin ja sinä pääsit vielä meikkaukseen. Onnentyttö. Mutta tuollainen kertoo siitä, paljonko työtä esitysten tekemiseen tarvitaan. Ei ole pelkästään harjoittelua, vaan se kaikki muu taustatyö myös, että esityksestä saadaan juuri sellainen kuin halutaan.

    Kivaa sunnuntain jatkoa <3

    • Hih olen huomannut ja teatterissa käynti on huippua hommaa sekin. Ooppera taas jotain jylhää ja juhlallista.

      Niinpä koko koneisto, ihmistä ja taustatyö, todella mittava ja mielenkiintoinen projekti.

      Mukavaa uutta viikkoa 😘

  • Hienot kuvat! Todella kaunis on tuo nimikkoleivoskin. Aivan mahtava kokemus! Lucky girl! Olisinpa päässyt tuonne!

    Minä olen käynyt Kiotossa studiolla, jossa asiakas meikataan geishaksi ja puetaan kimonoon. Se oli myös hieno kokemus. Hra Kepponen pukeutui samuraiksi 🙂 Halutessaan kimonon sai myös vuokrata ja lähetä täydessä tällingissä kiertelemään vanhaa Gionin aluetta. Se vasta vekkuli kokemus olikin 😀

    Minä olen käynyt aika paljonkin oopperassa, mutta olen enemmän keskittynyt balettiin. Jotenkin minua on alkanut jopa ärsyttämään pitkät aariat sopraanoille mezzosopraanoista puhumattakaan. Sellaisen oopperat, joissa on paljon kuoro-osuuksia ja tenorille tai bassolle tehtyjä osuuksia ovat eniten mieleeni. Noin muuten olen ehdottomasti italialaisen oopperan ystävä, Puccini ja Rossini ovat suosikkejani.

    PS. Geihat eivät ikinä hymyile niin, että hampaat näkyy 😉

    • Oli kyllä kokonaisvaltainen ja ikimuistoinen elämys😍

      Wow mitä te olette kokeneet, Japani on vielä kokematta meinaan.

      Ehdottomasti omaan mieleen on melodisemmat oopperat. Esim. Aida ei sytyttänyt, kuten ihana Madama Butterfly.

      Omg kyllä meikäläisellä on vielä Geishana harjoittelemista siis.😉

      Mukavaa päivää 😘

  • Sinustahan kuoriutui oikea geisha! Upea ja erilainen meikki ja kertakaikkisen upea kokemus! Olen ollut oopperassa kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla katsomassa Faust:n ja toisella kerralla näin Salaisen puutarhan. Tykkäsin kovasti. Erityisesti Faust jätti mieleen upeita fiiliksiä. Istuimme vanhassa oopperatalossa keskellä parvella ja siinä kohdassa oli juuri se paikka, johon laulajat kohdistavat katseensa. Oli kuin he olisivat laulaneet suoraan minulle.
    Ihanaa sunnuntai-iltaa Tiia <3

    • Vanhassa oopperatalossa oli kyllä ihan oma tunnelmansa todella hieno mutta on tämä uusi erilailla, jylhä ja moderni on oopperassa kyllä oma tunnelmansa kieltämättä ja oma suosikki Ooppera on tämä Madame Butterfly.

      Ihanaa päivää Outi murunen😘

  • Upea kokemus varmasti. En ole koskaan käynyt oopperassa. Se on varmasti huikea kokemus katsomosta käsin katsottuna, vaikka ei oopperasta niin välitäkään. Ihanaa alkavaa viikkoa!

  • Siis vau, varmasti aivan mieletön kokemus!! Kyllä nyt hiukan kadehdituttaa, täytyy myöntää 😀 Reilu kymmenen vuotta sitten Helsingissä asuessa ja lapsettomana tuli käytyä oopperassa ja baletissa ja teatterissa runsaastikin, mutta viime vuosina on tämäntyyppiset kulttuurinautinnot jääneet valitettavan vähälle. Aika aikaansa kutakin, nyt on vähän erilaisten menojen aika, tulevaisuudessa sitten taas toisenlaiset jutut. Reipasta uutta viikkoa!

    • Aika aikansa kutakin ja täällä taas ajatellaan, että wow Lontoo, oma lempikaupunki, saat imettyä Lontoosta kaiken ihanan, mitä en ikinä ehdi. Ihan juuri näin aika aikansa ja ihanaa, että olet ehtinyt käydä runsaasti, toivottavasti taas joskus.

      Ihanaa viikkoa Susanna <3

  • Pahoittelut tästä Tiia, mutta Geisha-look oli mun mielestä suorastaan pelottava, joten onneksi laitoit loppuun kuvan omasta kauniista itsestäsi, niin ei tule Geisha uniin asti 🙈. Mutta selväähän se on, että mikään kevyt sipaisu ei oopperalavalla näyttäisi yhtään miltään, joten pakkohan se on pakkeloida rankalla kädellä, että näkyy katsojille asti.

    Varmasti hieno kokemus ja itsekin olisin taatusti viihtynyt kulissien takana. Paremmin kuin yleisössä. Mutta hutsinpimpulat, kun jäi se Valtteri Torikka uupumaan. Olisin lähettänyt sun kautta sellasia terveisiä, että sitten kun päättää rakentaa sen haaveilemansa hirsitalon, voisin vinkata kehen ottaa yhteyttä ;).

    Aurinkoisen iloista hiihtolomaviikkoa 💛☀

    • Hihi no mutta onhan se hieman pelottava ja ehken ihan hetsilleen tuohon lookkiin vaihtaisi noin normiarjessa. 😉 Ai kauhistus, jos alkaisin kummittelemaan unissasi Geishana, huiiii. Sepä siinä on, että näkyy katsojille asti, mutta noin lähituntumalta aika hurja.

      Voihan Torikka, pidetään tuo hirsitalohomma mielessä, jos satun joskus Valtteriin törmäämään. 😉 Kokonaisuus oli upea ja ihan oopperaa myöten. <3

      Ihanaa hiihtolomaviikkoa Annukka ihana <3

  • Wau miten upea kokemus! Meikki on hieno, ja esim.tuo leivos pienine kyyneleineen, sekä nuo puvustamon napit sekä helmet..😙 Mä oon nuorena aikuisena käynyt Taikahuilun katsomassa, siinä kävi vaan niin että olin edellisenä iltana ollut teini-ikäiselle veljelleni kuskina ja se keikka venyi pitkälle aamuyöhön, että sai autollisen teinejä koteihinsa..ja oopperareissuun oli suht.aikainen herätys. Uskallanko myöntää, että saatoin katsomossa pilkkiä muutamaan otteeseen 😂🙈

    • Voi eihh, ehkä Salka joku kerta uusiksi pirteämpänä siellä katsomassa. <3

      Leivos pienine kyynelineen oli jotain niin herkkää ja kaunista. <3

      Ihanaa pakkasviikkoa Salka <3

  • Oij! Puvustamo! Tämä kyllä kutkuttaa allekirjoittaneen käsityöläisyystumaketta. Joskus jäi harmittamaan, etten silloin vuonna dinosaurus älynnyt vastavalmistuneena ängetä itseäni vaikka väkisin noihin hommiin. Siinä on todellakin työ, jossa näkee kätensä jäljen.

    Hienoa, että pääsit kurkistelemaan kulisseihin.

    • Oli ihan mieletön elämys ja mikä taustyö yhteenkin oopperaan tarvitaan ja mikä ihmisjoukko!

      Kiitos niin paljon Nelina ja oikein ihanaa pakkasviikkoa sinulle <3

  • Ihana elämys! Ja olet upea Geisha! Oli mielenkiintoista lukea Madama Butterflyn tarina, sillä se on jäänyt minulle vieraaksi. Ja rakastan teatterien kulisseja. Minulla on ollut onni päästä niin Turun uuden Kaupunginteatterin kuin Logomonkin kulisseja ihmettelemään.
    Omat oopperakokemukseni ovat jääneet kahteen kertaan. Puccinin Turandot tuli nähtyä Italiassa, Veronan Amfiteatterissa, se oli unohtumaton kokemus. Ja Verdin Aidan olen nähnyt Deutche Oper Berlin'issä. Oopperan maailma on kiehtovaa! Teillä on ollut huikea ilta Helin kanssa.
    Paljastan, jos en nyt ihan oopperaan, niin maaliskuussa menen katsomaan Turun Kaupunginteatterin uutta ja paljon kiitosta kerännyttä fantasianäytelmää Taru sormusten herrasta.
    Mutta sitä ennen… Aurinkoisia talvipäiviä sinne!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud