Ikä on vain numero, kertoo Madara. Tiia taas kitkeränä ja samalla Madaran puolesta iloisena!

Ikä on vain numero, kertoo Madara. Tiia taas kitkeränä ja samalla Madaran puolesta iloisena!

Mitä silmäni tänään näkivätkään. Sähköpostiin kilahti Madaran uutiskirje, jossa aivan mielettömän upea artikkeli iästä ja miten ikä on vain numero. Seuraavana silmilleni lävähti Instassa Madaran mainos, jossa on upea värikäs meikki kasvoilla, kasvoilla joissa on kauniit ja elämää nähneet rypyt!

Wow Madara, oli ensireaktio ja vallitseva reaktio. Mutta yksi muttakin tässä on, nimittäin se, milloin tästä kaikesta tulee niin normaalia, ettei wow-efektiä tarvitse edes syntyä. Mutta sydämelliset kiitokset Madara, että olet selkeä edelläkävijä kosmetiikan saralla, tuotteesi kuuluvat kaikille.

Kaikessa äärimmäisyydessä näen markkinoitavan anti age-voiteita nuorilla 30-vuotiaiden kasvoilla, en vaan ymmärrä tätä ristiriitaa? Yritetäänkö tässä aliarvioida kuluttajaa, että me viiskymppiset muutumme 30-vuotiaiden näköiseksi, jos käytämme kyseisiä anti age-tuotteita vai mihin tällaisella markkinoinnilla tähdätään? Voisiko joku avata tätä asiaa, että mistä on kyse?

Sitten toki on paljon ihania harmaahapsia anti age-tuotteiden keulakasvoina ja tästä olen äärimmäisen iloinen ja toivon lisää tällaista. Mutta vielä kun kyseiset brändit rohkenisivat käyttää kaiken ikäisiä myös meikkimalleina? Meidän ikäiset tuntuvat kelpaavan vain anti age-tuotteiden malleiksi.

Noh Madara tekee nyt toisin ja toivon, että tästä lähtisi uusi suuntaus maailmalle leviämään. Toki suuressa maailmassa näkee jo iäkkäämpiä kasvoja ja julkkiksia monien brändien keulakasvoina, mutta varovainen Suomi laahaa perässä ja elää vielä 50-luvun sykkeessä osittain.

Madaran haastateltava upea Fransje sanoo: Vain nuorille naisille suunnattujen tuotemerkkien tulisi uudistaa kohderyhmäänsä – viisikymppinen nainen on uskollinen, hänellä on rahaa käytettäväksi, eikä hän ole koskaan ollut näin itsevarma ja seksikäs.

Sitä paitsi niin se vaan on, että nuorempi sukupolvi on erittäin tarkka ja valveutunut siitä miten kuluttaa.

Bongasin tässä erään apteekkibrändin markkinoinnin, jossa oli käytetty jälleen samoja nuoria kasvoja keulakuvina, kuten aina. Markkinoidaan kuiville limakalvoille tuotteita. Hmmm… löysin itse nämä tuotteet vuosi sitten, koska vaihdevuosi-iässä sitä aletaan kärsiä kuivista limakalvoista ja toki myös synnytysten jälkilöylyissä jne. Mutta meidän ikäiset tarvitset näitä tuotteita ihan joka päivä. Nuorena ei omalla kohdalla tarvinnut edes ajatella näitä asioita.

Mutta meille näitä erinomaisia tuotteita ei haluta markkinoida vaikka täällä olisi hurjan iso ostajakunta n. 45-vuodesta eteenpäin, joille tuotteilla olisi äärimmäinen tarve ja jotka raaskii ja joilla on varaa maksaa pienestä intiimiöljypullosta 10€ kpl.

Toki en sano sitä, etteikö nuortenkin olisi hyvä käyttää hellävaraisia intiimialueen tuotteita, että totta kai heille pitää markkinoida ja upeat tyypit ovat keulakuvina, peukut siitä. Mutta mikä Roope Ankan kolikkovarasto meidän ikäisillä olisi ostaa näitä kuiville limakalvoille tarkoitettuja tuotteita, jos joku ymmärtäisi markkinoida niitä meille, jotta löydämme ne tässä runsaassa kosmetiikkaviidakossa.

Kyseisellä brändillä on toki myös anti age-sarja, mutta sitä ei markkinoida lainkaan. Kenties mitäs turhia, sillä eikös meidän ikäiset ravaa apteekeissa muutenkin hankkimassa kaiken maailman lääkkeitä ja samalla hoituu ihonhoitotuotteiden ym. osto yhdellä kertaa. Rahat kelpaa, mutta meille/meillä ei haluta mainostaa. Tämä on asia, joka tekee hirmu surulliseksi.

Maailmalla puhutaan tänä päivänä hurjasti syrjinnästä ja tasa-arvosta, mutta maailmalla ei juurikaan puhuta ikäsyrjinnästä. Mutta niinhän se menee, että meidät kiltit tytöt, jotka olemme kasvatettu toisin ja kärsimme kiltin tytön syndroomasta, jos me emme pidä ääntä, ei kukaan pidä ääntä meidän puolesta. Meidän ikäisten pitää pitää yhtä, puhua asiasta, eikä vain pelätä, että mitä ajatellaan.

Onhan se kauheaa, kun keski-ikäinen on vihainen, mikään ei varmasti ole niin epäseksikästä ja inhottavaa, mutta silti, meidän ikäisten pitää valjastaa voimat yhteen. Onko kukaan muuten miettinyt miksi on erityisen ikävää ja rumaa, jos keski-ikäinen on vihainen, jotenkin säälittävää? Mummokuumeeksikin viitataan, kärttyinen vanha akka. Mistä nämä juurtuneet näkemykset kumpuaa? Meidän pitääkin olla vihaisia, kunnes maailma muuttuu.

Mehän viitoitamme tietä omille lapsille, että ikä on vain numero! Haluammeko, että lapsemme alkavat piilottamaan itseään tai häpeämään itseään tietyssä iässä? Minkälaisen jalanjäljen haluamme jättää seuraavalle sukupolvelle?

Keskustelin tässä taannoin parin toimittajan ja erään julkkiksen kanssa. Nimiä tässä tietenkään mainitsematta. Satuimme kaikki samaan paikkaan ja siinähän sitä juttua sitten syntyi. Tämä julkkis suoraan kertoi, hänellä kytkös televisioon, että päälle viiskymppisiä pidetään roskayleisönä, että meille ei yksinkertaisesti haluta mainostaa lainkaan.

Hip hurraa ja luuleeko televisiokanavat, että nuoret katsoo mainoksia tänä päivänä ohjelmien väleissä. Ei kyllä se on me mummot ja nuoret katsoo suoratoistopalveluita ja YouTubea ja ilman mainoksia, sillä välissä tulevat mainokset ovat nopeasykkeisille nuorille ärsyttäviä. Hyvää päivää sentään!

Fransje jatkaa Madaran sivuilla näin: Ensimmäiset harmaat hiukseni löysin 17-vuotiaana. Aluksi kokeilin hiusten värjäystä huvin vuoksi ja sitten harmaiden peittämiseksi, mutta viimeisnä vuosina inhosin sitä. Oma hiustensävyni oli kaunis hopea ja aloin tuntea hieman syyllisyyttä niiden peitteämisestä hiusvärillä. Tämän vuoksi päätin alkuvuodesta 2020 antaa harmaille hiuksilleni mahdollisuuden ja jakaa tämän matkan Instagramissa. Klisee siitä, että harmaita hiuksia pidetään vanhanaikaisina, on nyt kumoutunut ja osittainen kiitos siitä kuuluu sosiaaliselle medialle.

Tähän en voi muuta sanoa, että kyllä meidän ikäiset käyttää aivan suvereenisti sosiaalista mediaa ja olemme hyvin tietoisia mitä markkinoidaan ja kenelle.

Yksi seikka mikä on pistänyt silmään, että blogin myötä olen päässyt erilaisiin tilaisuuksiin. Mutta kun yritykset somettavat näistä tilaisuuksista, arvatkaa keitä näkyy näissä sometuksissa? Nuoria ja kauniita. Kyllä se vaan sattuu sydämessä kaikkien meidän paikalla olleiden vuoksi, ettemme ikämme puolesta kelpaa vaan meidän paikalla olo halutaan piilottaa. Totta kai näin ei ole aina, mutta pääsääntöisesti kyllä tulee tunne, hei mekin olimme paikalla.

Huomasin, että eräs yritys jonka kanssa olen hyvissä väleissä ja tehnyt yhteistyötäkin, lakkasi seuraamasta Instagramissa. Eikä siinä mitään, seurata saa ketä tahtoo ja hyvinkin meikäläisen kahvihetkikuvat ja Disney-mukit eivät kiinnosta. Tähän on täysi oikeus. Mutta kävin piruuttani kurkkaamassa keitä he seuraavat, niin vain nuoria vaikuttajia, ei edes keski-ikäisiä julkkiksia ja tässä on brändi, jolla on tuotteet kaikille ikäryhmille ja joka on tehnyt yhteistyötä myös näiden keski-ikäisten julkkisten kanssa. Joskus se on vain hiuksenhieno värinä, pienenpieni nyanssi, millä viestitetään maailmalle mitä oikeasti ajatellaan.

Tiedättekö, että harmittaa kirjoittaa tätä postausta. Harmittaa myös oma rakas Stockmann. Tuo oma kantapaikkani mun, mummini kantapaikka, joka sekin mainostaa koko ajan nuorilla kasvoilla ja kun eivät ne nuoret siellä Stockmannilla pääsääntöisesti ravaa, uskokaa jo. Mitä sanoo päivittäin Stockmannilla ravaava mummeli tai sukulaiseni, jotka haluavat asua kivenheiton päässä Stokmannilta, luulen että he sanovat, että huomioikaa myös meitä, teidän uskollisia asiakkaita.

Voin olla täysin väärässä, mutta omasta mielestäni yksi Stockmannin ongelmista on ja toki asia ei ole ihan näin yksinkertainen ja ongelmat ovat paljon monisyisempiä, mutta ettei pidetä riittävän hyvää huolta vanhoista ja uskollisista asiakkaista vaan laitetaan kaikki mainosrahat ja paukut nuoriin, kun nuorille Stockmann ei vaan ole se mesta. Kenties meikkiosasto on houkutteleva, mutta noin muuten, enpä usko.

Harmittaa myös kiintiövanhukset. Jos huomioidaan joku meidän ikäinen, käytetään yhtä harmaahapsea mallina ja tämä harmaahapsi on tietenkin myös upea ja laiha. Hän suorastaan huutomerkkinä erottuu joukosta, koska häntä on vain yksi kaikkien nuorten joukossa ja hänen avulla yritys voi kertoa, kyllä me olemme tasa-arvoinen yritys myös iän suhteen. Ruotsalaiset ovat tässä edellä, esimerkiksi KappAhl on näyttävästi käyttänyt eri ikäisiä malleja kasvoina. Suomalaiset eivät voi vielä oikein ylpeillä tällä asialla, koska se yksi kiintiövanhus, jos sitäkään.

Harmittaa olla vihainen, harmittaa seurata tätä kuviota päivästä toiseen.

Totta kai on paljon yrityksiä, jotka huomioivat meidän ikäisiä ja alalla on hurja määrä aivan ihania nuoria, jotka ovat suoraan sanoneet ”meille kaikki kohderyhmät ovat tärkeitä.” Mutta niin kauan kuin markkinoidaan kuiville limakalvoille tuotteita pelkillä nuorilla kasvoilla tai niin kauan, kun saan wow-efektin ja meinaan lennähtää tuoliltani, että meikkejä mainostetaan kauniilla ryppyisillä kasvoilla, eikä se ole aivan normaalia ja tätä päivää, niin paljon on vielä tekemistä.

Ja yritykset hei, ottakaa uskonloikka, olkaa rohkeita, tehkää eri tavalla kuten ennen. Jos olette meidän ikäisten nostamisen nousukiidossa mukana, teitä kuvataan tässä kohden vielä rohkeiksi, ennen kuin toivottavasti maailma muuttuu ja kaikenlaisten ihmisten näkyminen eri kanavissa on täysin normaalia. Tulette taatusti saamaan uskomattoman paljon positiivista palautetta, kuten Madara nyt saa, koska uskaltaa olla edelläkävijä.

Tai kaikki perinteikkäät ja ikoniset suomalaiset brändit, niin astioiden kuin vaatteiden saralla tai ihan minkä tahansa. Rohkeutta peliin ja tämä maailma ei ole nuorten maailma vaikka joku niin minulle kerran sanoi, tämä on kaikkien maailma.

Arvostamalla kaiken ikäisiä ja kaikenlaisia ihmisiä, teemme yhdessä tästä maailmasta paremman meidän lapsille ja ehkä meidän lasten ei tarvitse enää kärsiä ikäsyrjinnästä ja toivottavasti ei minkäänlaisesta syrjinnästä ylipäätään.

Anna Hultin hyvin Helsingin Sanomien haastattelussa sanoo ”MEIDÄN täytyy ruveta vaatimaan muutosta. Tämä hiljaisuus, mikä on ollut naisten tapa, ei enää käy. Ei tarvitse valittaa, mutta täytyy nostaa asioita esille. Puhua, että toiset ymmärtävät”, Hultin sanoo. Hultin myös sanoo, että Suomessa ikää ja kokemusta ei arvosteta tarpeeksi. Vaihdevuosiin liitetään ajatus vanhaksi tulemisesta. Että nyt olet sitten vanha, jotain jota kukaan ei enää katso, muutut näkymättömäksi. Tässä meidän yhteiskunnalla on niin paljon tekemistä. Nuoruus on aivan ihana asia, mutta niin on myös sekin, että kehittyy ja kasvaa ihmisenä.”

Eli nyt suuret kiitokset vielä Madaralle päänavauksesta, teidän kampanja on upea. Tavallaan, että juuri Madara, niin ei ole ihme. Vuosia Latviassa asuneena muistan yhden erityisen asian, silloin oli naispresidentti ja naiset muutenkin ovat Latviassa vahvoja ja erittäin tasa-arvoisia. Kun kulttuuri tavallaan rakennetaan uudelleen, kulttuuri kehittyy huomattavasti nopeammin myös tasa-arvon suhteen, kun taas täällä Suomessa epävarmoina möhkälöidään ja pidetään yllä 50-luvun kauneusihanteita. Jee Latvia ja Madara.

Ja onhan se niin, että kun jotkut, Luojan kiitos kuitenkin ani harvat oman ikäiset kirjoittavat kommenttikenttiin, että älä puhu vaihdevuosista, se on noloa tai älä mummo mene avaruusreissulle, äänestin nuorta poikaa, olet nolo mummohörhö, mitä oikein yrität. Niin toki välillä iskee toivoton olo oman sukupolven puolesta.

Laitan nyt uskoni teihin nuoriin, koittakaa te tehdä tästä maailmasta tasa-arvoisempi, sillä olen itse ainakin niin kiinni häpeässä, jota ihon alla tunnen ja kannan, joka on kaiverrettu minuun kuin kiveen ja tästä syystä on hyvin vaikea pitää puoliaan.

Koska kun painan julkaisen, laskeutuu harteilleni häpeä, häpeä siitä, että pitikö olla vaikea, pitikö tehdä numeroa itsestäni/meistä, haluan piiloutua taas aivan kuten minut halutaan piilottaa.

Keyword:Love blogin Jonna myös sivusi tätä aihetta, kannattaa käydä lukaisemassa. Kuin myös Naiselon Sini ja Kaisa kirjoittivat aivan loistavasti aiheesta.

Sydämellistä ja tasa-arvoista viikkoa ihan kaikille. 💙

-Lähteet Helsingin Sanomat ja Madara.com/fi



30 thoughts on “Ikä on vain numero, kertoo Madara. Tiia taas kitkeränä ja samalla Madaran puolesta iloisena!”

  • Niin totta turiset tässä tässä postauksessasi. Ikärasismista vaietaan aina ja silti niin moni sitä joutuu kokemaan. Mietin heti työmarkkinoitakin, kuinka moni palkkaa enää vähän alle 60 vuotiasta? Nuoret vie ja meidän vain pitäisi pysyä virrassa mukana. Ei kyllä mene omaan kalloon tämä. Minä nousen ainakin barrikadeille kanssasi! Meissä keski-ikäisissä ja vanhemmissakin on voimaa, hyvä me <3

    • Työmarkkinoista pitäisi puhua paljon, siellä vasta tätä esiintyykin. Kun nuoret päättää, niin nuoret vie, niin kai se on. Mielestäni tänä päivänä avarakatseisuus ja tasa-arvo on kuuminta hottia ja sitä nuoret peräänkuuluttaa, mutta skippaavat yhden ryhmän kuulutuksestaan ja arvaat varmaan mikä se ryhmä on. 😉

      Ihanaa viikkoa Outi. <3

  • Ensinnäkin, kiitos Mádara, tätä on kaivattu! <3 Toivottavasti muut alkavat ottaa oppia.

    Aika paljon on tullut huomattu viime aikoina, että meidät vanhemmat halutaan pitää piilossa kosmetiikan ja muun markkinoinnin osalta. Uskomatonta, että myös tv-mainokset olisi kohdennettu nuorille, niitä ei varmasti pahemmin telkkari kiinnosta. Mummot ja vaarit, sekä iäkkäämmät sitä katsoo. En edes itse katso juurikaan televisiota, mutta pitääkin alkaa kiinnittämään huomiota, mitä siellä mainostetaan. :p

    Onhan tuo surullista, että jollakin brändillä on suurinpiirtein jopa joku ikäraja, ketä seuraavat. Pelkäävätkö, että vanhemmat pilaavat imagon? Että on muodikasta seurata vain nuorempia vaikuttajia.

    Tulee olo, kuten omassa postauksessakin puhuin, että silotellaan pintaa näennäisesti. Valitaan se yksi vanhus mukaan, että näytetään tasa-arvoiselta ulospäin, mutta sen kiillotetun pinnan alla sisus mätänee kovaa vauhtia.

    Eihän tähän tule koskaan muutosta, jos me emme itse pidä ääntä, kukaan muu ei tule sitä meidän puolesta tekemään.

    Ihanaa viikkoa Tiia. <3

    • Kyllä Madara sen teki, mutta hei jonkun on ensimmäisenä uskallettava. Voi olla, että tällaista on muillakin brändeillä ja saa huikata jos löytyy.

      No tuo telsujuttu on ihan hassu, nuoret eivät todellakaan katso telkkaria, neljän lapsen vanhempana voin sen varmuudella kertoa.

      Niin olisiko se sitten tuota, että vanhemmat pilaavat imagon, että pitää olla tietynlainen. Minusta avarakatseisuus tänä päivänä on kyllä paljon trendikkäämpää.

      Juu yksi vanhus mukaan ja kaikki muu tehdään nuorilla, mm. kaikki somekampanjat. Näitä on ihan isoilla suomalaisilla vaatebrändeillä nähtävissä. Kiitokset Finlaysonille muuten, kun valitsivat monta iäkästä mekkokampanjaan ja myös Eino oli mukana mekon kanssa, aivan ihanaa tällainen. Vielä kun mekon kuosin suunnittelija Aini olisi enemmän tapetilla, sanoisin että hipoisi jo täydellisyyttä. Ihana yli 90v Aini. <3

      Näin se on vaikka sisin vähän ikävällä tavalla kuiskii, maailma muuttuu, jahka seuraava sukupolvi tulee ja päättää, eikä enää katso tällaista.

      Ihanaa viikkoa Jonna. <3

    • Huoks…Tiia, samaa mietin tuossa pari postausta takaperin. Ja jollain tavalla, en tiedä vielä millä…ajattelin ottaa näkyvämmin sekä kantaa että myös näyttää, että me ollaan ihan yhtä hyviä, iästä huolimatta. Tasa-arvoisia. Ihania. Kauniita ja vaikka mitä! Jotain keksin, sen lupaan ja ihana kun kirjoitin. Et ole yksin❤️

      • Maarit, voi vitsi mua lämmitti tämä viesti ja se, etten ole yksin. Koska siltä vähän tuntuu, että pauhaan yksin ja monet eivät rohkene, eivät jaksa tai eivät edes koe näin. Ja voidaan olla ennen kaikkea positiivisia aikuisia esimerkkejä, eiks vaan. 🙂 Sillä pötkii jo pitkälle. Vaikka omien teinien mielestä olen välillä nolo, niin onhan se meille kuitenkin myös fantastisen yhdistävää, että rakastetaan Pottermaailmaa, fantasiaa, scifiä ja Disneyä ja Marvelia ym. ja pysytään jakamaan nämä jutut yhdessä. Uskon, että he nämä asiat vanhanakin muistaa ja auttaa heitä olemaan oman ikäisenä sellaisia kuin ovat ja haluavat olla.

        Ihanaa päivää sinne, oot kultaa. <3

  • Loistava kirjoitus! Todellakaan ei pidä tuntea häpeää tästä, etkä todellakaan ollut ”vaikea”. Toivotaan, että mielikuvamainonta vähitellen siirtyisi nuoruuden ihannoinnista moninaisuuden ihannointiin.

    • Tunnen kyllä häpeää. Ristiriitainen olo. Osa haluaa vieläkin yrittää muuttaa maailmaa, kuten nuorena ja osa jo tietää, ei maailma muutu ennen kuin uuden sukupolven myötä. Mutta jos äiti täällä mölyää, niin ehkä omat muksut osaa sitten pitää puoliaan. ;I) Mene ja tiedä, hyödyttömältä tuntuu, mutta toisaalta jos ei ikinä tee mitään, ei se maailma muutu.

      Niin hyvin sanottu, toivottavasti ymmärrettäisiin jo, että mielikuvamainonta on vanhaa aikaa ja kuten tuonne aiempaan kommentoin, me kyllä ollaan jo niin valveutuneita ja saadaan somesta hurja määrä tietoa, että tiedetään ettei yksikään voide muuta meitä sammakosta prinssiksi. 🙂

      Ihanaa viikon jatkoa Sari ja lämmin kiitos. <3

  • Kyllä taas nostit hyvän asian tapetille! Kiitos siitä.

    Kirjoitan nyt tähän tämän, joten ei ole pakko julkaista, mutta näkivätkö silmäni oikein, että Lumene olisi nyt vihdoin ja viimein ottanut iäkkäämpiä kasvoja markkinointiinsa? Tästähän sinulla oli silloin taannoin aikamoinen juttu blogissasi, joka oli mielestäni loistava. Tosin voi olla, että olen nähnyt mainoksesta untakin, mutta jotenkin on sellainen muistikuva, että vastikään sellaisen mainoksen näin ja ajattelin heti sinua.

    Mukavaa tiistai-iltaa sinulle Tiia. <3

    • Vastaan tähän väliin heti, että olet nähnyt oikein. Lisäksi Lumenelta oli päälle 40-vuotias upea Niina Kurkinen Lumo sarjan keulakuvana, mikä oli hieno juttu.

      Lisäksi Lumene on tehnyt kaupallista yhteistyötä Ajaton-sarjan kanssa Pippa Laukan, Janina Fry:n ja minun kanssa. Joitain keski-ikäisiä naisia on nähty myös Insta kuvissa.

      Kyseinen Nordic Bloom Lumo sarja markkinoitiin meidän ikäisille eli aivan mahtavaa Lumenelta. Vielä kun saataisiin meikki juttuja myös aikuisilla kasvoilla, tätähän ei näy millään brändillä ja instaan vielä vähän enemmän myös aikuisia väliin, niin olisi täydellistä. Mutta olen ajatellut, että baby steps ja suunta on aivan oikea. Ei varmasti rattia voi salamana täysin ympäri sekunnissa käyttää.

      Lumene kuitenkin on jo monella tapaa edelläkävijä tässä kohden, jos vertaa moneen muuhun brändiin, jotka eivät laita lainkaan paukkuja meidän ikäisille. Olen hyvin iloinen, että meille kaikille rakas Lumene markkinoi kaiken ikäisille. 💖

      Sydämellistä iltaa Mannilainen. 😘

  • Kiitos Tiia! Tärkeä ja edelleen ajankohtainen aihe. Peukku tasa-arvolle, tulkoon kaikenikäiset, kokoiset naiset (ja miehet) esille, valokeilaan ja kunnolla!

    • Kyllä, koska me ihmiset olemme eri näköisiä ja kokoisia ja oloisia ja on vanhaa aikaa ajatella, että hei kun käytän tätä voidetta, muutun sammakosta prinsessaksi. Ihanaa viikkoa Taru ja kiitos. <3

  • Tätä olen miettinyt usein. Ehkä hoikilla keski-ikäisillä ei ole tätä ongelmaa, mutta itselläni on. Olen vaativassa asiantuntijatöissä ja edustavia bisnesvaatteita ei tahdo löytyä enää edes keskustan Stockalta (edes ennen koronaa). Rahaa olisi, mitä käyttää, mutta kun muotivaatteet on suunnattu todella laihoille. Isompia kokoja ei löydy, kuin muutamasta merkistä. Ja oma kokonikaan ei ole ihan elefanttitasoa.
    Olen nykyään löytänyt enemmän vaatteita Prismasta. Ei ihme, että ostokset suuntautuvat yhä enemmän marketteihin.

    • Ei kurjuuden kurjuus. Ennen Stockmann oli juuri meidän ikäisten kauppa enemmän ja totta kai saa olla kaikkien kauppa ja oli sitäkin. Lastenvaatteet löytyi, nuorten vaatteet ja aivan lyömätön aikuisten vaateosasto. On kyllä surullista kuulla. Onneksi on Prismat ja Tokmannit, ei voi muuta sanoa. Mutta kun olet yhdessä paikassa vuosia käynyt ja sitten käy näin, kyllä se tekee surulliseksi.

      Tsemppiä meille ja sydämellistä viikkoa Sanna. <3

  • Syksyllä huomasin, kuinka eräs PR-toimisto jossa väki vaihtui nuorempaan lakkasi seuraamassa instassa ja kutsumasta tilaisuuksiin. Samoin ilmeisesti kävi monelle ikätoverille. Silti heillä on edusuksesda paljon myös meidän ikäisillemme suoreen suunnattuja tuotteita, joita nyt esitellään pääosin nuoremmille. Voi tietysti olla, että tilini ovat liian pienet ja olen heille muutenkin epäkiinnostava, mutta todellakin lähinnä nuoremmat taitavat heitä kiinnostaa.
    Kun yritykset kuitenkin toimivat tehdäkseen voittoa, kannattaisi miettiä meitä keski-ikäisiäkin. Minulla ja monella ikätoverilla onkin yht’äkkiä enemmän rahaa käytettäväksi kun esim. asuntolaina on maksettu. Moni on valmis käyttämään rahaa viimein itseensä❤️. Nuoremmat ovat vielä työuran alussa, on opinto- ja asuntolainaa, pieniä lapsia, käyttörahaa on vähemmän

    • Taidan tietä mistä puhut ja miten on käynyt. Kun uudet tyypit vaihtuu, niin näin voi käydä, alkaa aina uusi ikuinen taistelu, mutta nuorten ei tarvitse taistella, se tässä on erona.

      Epäkiinnostava et voi olla, täydellisempää makua saa hakea ja sun kuvat. Joten onnekas on se, joka sut valitsee. <3

      Niinpä juuri ja tästä miehen kanssa eilen juteltiin, että kun ostetaan muutenkin, niin meitä pidetään itsestäänselvyytenä. Ei meille tarvitse markkinoida. Uusia vaan halutaan kosiskella, mutta pitäisi kyllä pitää huolta uskollisista asiakkaista, kyllä heilläkin voi jonain päivänä leimahtaa ja äänestävät jaloillaan.

      Sydämellistä keskiviikkoa Tuuli. <3

  • Niin, tämä ei kyllä ole ihan niin yksioikoinen juttu kuin, että iäkkäämpiä normin näköisiä ei suomalaisissa mainoksissa näy. Iäkkäämmät miehet ja isävatsaiset miehet nimittäin kyllä näkyvät Suomessa mainoksissa ja nämä samat keski-ikäiset miehet myös istuvat johtotehtävissä maassamme. Ottamatta kantaa politiikkaan sen enempää, on kuitenkin sanottava, että kuvittelemme naishallituksemme jotenkin edustavan johtamistrendia laajemminkin ja se ei ikävä kyllä pidä paikkaansa. Keski-ikäiset, ikäisensä näköiset miehet johtavat maata ja näkyvät mainoksissa. Tämän lisäksi näkyvät mainoksissa kauniit nuoret naiset. Ainoat, jotka eivät näy missään on ikääntyvä nainen. Huomaatko vääristymän hieman syvemmältä.

    Enkä usko, että vetoomus nuorille korjata tämä asia, uppoaa. Miksi uppoaisi, olemmehan heillekin näkymättömiä ja heille oman vanhenemisen ajatteleminen on mahdotonta. Muistamme sen itsekin omasta nuoruudestamme. Miehiä taas ei kiinnosta ikääntyvät naiset. Ainoat, jotka tämän voivat muuttaa, olemme me itse. Itse aloitin tämän 10 vuotta sitten, meikkaan ja pukeudun kuten haluan (en siis yhteiskunnan oletusten mukaisesti), mutten esimerkiksi värjää hiuksiani tai muuten peitä ikääni. On turha syyttää yhteiskuntaa, jos itse ei uskalla olla eturintamassa mukana sitä muuttamassa. Tekemällä jotain, tekee jotakin myös tyttäriensä eteen, joilla on tämä kaikki vielä edessä. Eli ”älä vaadi tyttäriäsi tekemään tätä sinun eteesi vaan tee sinä se tyttäriesi eteen”.

    • Hei Minna, kiitos aivan mahtavasta kommentista, joka antoi paljon ajattelemisen aihetta ja uutta kulmaa. Olet kyllä valtavan oikeassa. Ja tuo vääristymä syvemmältä, kyllä huomaan ja jäi selkeästi kirjoittamisen kiihkossa tuo sukupuolikysymys tästä pois. Toki tiedostan, että miehillä on ikääntymisen suhteen omat kriisit, mutta niin totta kirjoitat, että iäkkäämpiä miehiä näkyy mainoksissa ja kuvissa huomattavasti enemmän kuin naisia. Naisia ei näy juuri ollenkaan.

      Itse asiassa en minäkään suuresti usko, että vetoomus nuoriin uppoaa vaikka täällä omassa blogissa suurin osa on noin kolmekymppisiä lukijoita, että siinä mielessä voisi sanoa, että yksi raja-aita on ainakin murtunut. 🙂 Tästä syystä halusin herätellä myös heitä, toisin kuin ajattelimme itse nuorena, että vanhuus on kaukana, olemme kuolemattomia. Luotan meidän nuorisoon, jotka ovat fiksuja ja tietoisia ja hyvin valveutuneita ja osittain juuri siksi, että saavat niin paljon tietoa somen kautta enemmän kuin meidän nuoruudessa. Uskon, että sieltä on tulossa uusi uljaampi sukupolvi.

      ”On turha syyttää yhteiskuntaa, jos itse ei uskalla olla eturintamassa mukana sitä muuttamassa.” Tästä lauseesta en ole varma kohdistitko sen suoraan minuun tai tekstiini vai ylipäätään meidän ikäisiin, mutta koen kyllä omalla tyylillä ja käytökselläni: mm. avaruusreissu, pukeudun kuten haluan:värikkäästi, juon Disneymukista koska haluan, luen ja katson avaruus-ja fantasiajuttuja, enkä mieti onko joku näistä asioista ikäkysymys eli tässä mielessä koen, että viitoitan tietä omille lapsille, että tärkeintä on olla aito ja olla oma itsensä ikään katsomatta, tehdä ja elää niin kuin tykkää. 🙂

      Ja kuten tuossa ylempänä mainitsin, että koska lukijoistani suurin haarukka on nuorempia kuin itse, niin tästä syystä vetosin myös nuoriin, jotta he voivat laajentaa perspektiiviään ja laajentavathan he sitä jo, koska lukevat päälle viiskymppisen blogia. 🙂

      Sydämellistä viikon jatkoa Minna ja lämmin kiitos kommentistasi.

  • Tämä on juuri sopiva aika puhua tässä esiin nostamastasi aiheesta. Asiat muuttuvat pikkuhiljaa, kun niistä keskustellaan ääneen. Mitä enemmän näytämme rohkeasti itsemme, puhumme toistemme puolesta ja kerromme mitä esimerkiksi vaihdevuodet ovat ja miten ne vaikuttavat meihin, niin tulevilla sukupolvilla on helpompaa.

    • Ihana Birgitta, olen niin samaa mieltä. Olen myös sanonut naisille, jotka lähestyvät keski-ikää, että muista sanani, jos alkaa tulla kummaa unettomuutta, masennusta, ahdistusta ym.nivelkipuja, itkuisuutta, niin muista tämä, mene mittaamaan estrogeeniarvot. 🙂 En halua, että muille käy kuten itselle, etten yhtään ymmärtänyt mistä oli kyse, koska oli kuukautiset ja ei kuumia aaltoja.

      Ihanaa viikkoa ja kiitos kommentista. <3

    • Kyllä ja rypyt ja ilmeikkyys on kaunista. <3 Sydämellistä viikon jatkoa Enkuli. <3

  • KappAhl on yksi parhaista eli heidän mainoksissaan on kaikenikäisiä ja -kokoisia malleja. Ostan kaikki farkkuni KappAhlista ja on sieltä lähtenyt vaatetta tyttärellekin ja kohta vauvalle. Äänestetään kirjoittamalla näistä sekä menemällä liikkeisiin, jotka myyvät huikeita farkkuja korkealla vyötäröllä. Ostan aina vähintäin kahdet!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Protected with IP Blacklist CloudIP Blacklist Cloud